< div id=”header ”>< / div>

tisdag 12 december 2017

Strid om Södra Trönninge i Varberg ska ha led, gata och/eller bro !


Kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige besluta

1. godkänna planprogram för Södra Trönninge, på del av Göingegården
1:13 med flera.

Reservation

Stefan Edlund (MP) reserverar sig mot beslutet.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Förslag till beslut på sammanträdet

Tobias Carlsson (L) föreslår återremiss för inarbetande av en led istället för en gata på Österleden i planprogrammet.

Stefan Edlund (MP) föreslår återremiss för att utreda möjligheten till trafiklösning utan bro över Himleån.

Ann-Charlotte Stenkil (M), Jana Nilsson (S), Christofer Bergenblock (C),Jeanette Qvist (S) och Kerstin Hurtig (KD) föreslår bifall till arbetsutskottets förslag.

Reservationen gäller den del som berör trafiklösningen.

”Den sammantagna bedömningen är att konsekvenserna för naturmiljön kommer att bli stora.Bedömningen baseras framförallt på anläggandet av ny vägbro över Himleån.”
(S.8 i planprogrammet.)

Problemet med planförslaget är att det bygger på idén om att alla ska transportera sig med bil lika mycket eller mer än idag.

I kommunens trafikstrategi och i vårt strategiska målområde Klimat och miljö talar vi däremot om att vi vill att fler åker kollektivt samt går och cyklar.

En förlängning av österleden med en bro över Himleån är alltså en nödvändig lösning för planprogrammet om vi inte följer trafikstrategi och mål för miljö och klimat.

Det går däremot utmärkt att bygga 900 bostäder utan förlängning av österleden samt bro om en tydlig satsning på prioriterade trafikslag görs.
De lösningarna vill vi i Miljöpartiet de gröna se.

Det påstås att länsstyrelsen inte kommer att godkänna programmet utan föreslagen trafiklösning, men varför inte utmana med hänvisning till hållbarhetsmålen både lokalt och globalt?

Vi är alltså positiva till exploatering av bostäder men kritiska till trafiklösningen.

Återkommande diskuterar kommunledningen hur problematiskt det är med ökat antal bilar i staden och hur tråkigt det är att lägga pengar på parkeringshus.
Ändå vill man här bygga in de problem man säger sig vara mot.Minst sagt motsägelsefullt. Förslaget går, som sagt, emot Trafikstrategin liksom styrmodellens målområde Miljö och klimat.

Det riktigt underliga är att trafikutredningen inte heller talar om att bron behövs.

Frågan är vad som motiverar en förlängning av österleden genom ett nybyggt område.

Stefan Edlund, Miljöpartiet de gröna

Insändare i Hallands Nyheter

Varberg. Nu är det snart dags för kommunen att besluta om planerna för de nya bostadsområdena vid Trönninge. Tyvärr ingår fortfarande en bro över Himleån i förslaget. Detta trots att underlagsrapporterna visar att bron inte behövs för trafiksituationen och att den har en stor miljöpåverkan. Man tänker alltså bygga en bro som försämrar naturen, trots att utredarna visat att den inte behövs!

Runt Himleån är det i dag ett populärt strövområde, där man kan jogga, promenera eller leka. Området kommer att delas på mitten av en bro och gå från att vara ganska tyst till att bli bullrigt. Inte direkt avkopplande alltså. Himleåns stränder är dessutom hem för flera hotade fågelarter och många andra sällsynta djur.

Trönninge ligger nära staden, det tar bara cirka 15 minuter att cykla in till centrum. För dem som inte kan eller vill cykla går det bussar varje kvart. Att då prioritera biltrafiken och på så sätt öka den går både mot den trafikstrategi som kommunen antagit, mot klimatarbetet och mot miljömålen. Varför satsa stora skattemedel på att bygga en bro som inte behövs?

Anna Stenström


Södra Trönninge planprogram

Inga kommentarer: