< div id=”header ”>< / div>

söndag 5 november 2017

Vi blir allt fler som inte kan delta i ekonomin och måste söka skuldsanering !


Allt fler söker skuldsanering. Sedan den nya lagen trädde i kraft den 1 november 2016 har Kronofogden tagit emot drygt 20.000 ansökningar om skuldsanering.

På något sätt känner jag mig inte allra längst ner på skalan längre för efter att skuldsanering beviljats börjar det berömda helvetet. Dessutom är det inte bara att söka skuldsanering den ska beviljas också och godkännas. Dvs det ska inte finnas betalningsförmåga under överskådlig tid.

Jag liksom Kent Holmqvist i sin blogg undrar vad menar finansmarknadsminister Per Bolund (MP) med att de som sitter i kronofogdens register "inte kan som andra delta i ekonomin"?

Nej gud vare oss för detta med konsumtions- och lånekaruseller samt borgensåtaganden som får konsekvenser. Jag är mitt inne i skiten med skuldsanering och någon bostad på vanligt sätt kan jag först tänka på mars 2019 när jag är skuldfri.
"– Under de kommande åren kommer Regeringen skjuta till 60 miljoner kronor till Kronofogdemyndigheten för att de ska kunna effektivisera handläggningarna, säger Per Bolund."

Efter det har jag inte mycket större lust att delta i ekonomin som andra. Jag vill ha stabilt kring mig först skaffa en egen bostad med eget kontrakt. Den kampen är inte avslutad än. Får jag någon inkomst lär det gå till kronofogdens fördelning om det blir något överskott att dela på.

Att jag tycker det är bra att regler för skuldsanering lättats är en annan sak men vad hjälper det den skuldtyngde så länge skulden är kvar? Återkom om 5-6 år det är då vi kan se vad som händer. Under tiden gäller det att göra avvägningar hela tiden och det finns inte några 40 miljarder att sprätta ut till konsumtion som i regeringens budget. Det är existensmimum som gäller i stålbadet.

Inga kommentarer: