< div id=”header ”>< / div>

onsdag 9 augusti 2017

Bekymmersamt läge att ha skulder till Varbergs Bostads AB om man vill ha eget kontrakt !


Vad gäller att få eget kontrakt hos Varbergs Bostad AB är inte bolaget förhandlingsbart.

Jag "råkar" ha skulder just till bosatadsbolaget men uppkom i en situation då jag lånat ut lägenheten till en person för 20 år sedan och trodde han skötte hyresinbetalningarna vilket han inte gjorde. Deesvärre hade jag inte frågat VBAB om lov att låna ut lägenheten då det var min dåvarande sambos son.

Jag sitter därför i sitsen att vara beroende av "socialt kontrakt" då jag fortfarande inte klarat av skulden som då uppkom men har fått beviljat skuldsanering sedan mars 2014.Eftersom jag ser ett slut på detta nångång orkar jag blogga om det.

"Framkom­mer det att hyresgästen har en problematisk eko­nomisk historik är Varbergs Bostad AB beredd att diskutera frågan, även om bolaget alltid förbehåller sig rät­ten att tacka nej till sökande med >skulder eller anmärkningar. Avgörandet är dels hur skulderna uppkommit och dels om sökande trots skulderna bedöms ha en möjlig­het att klara av att betala hyran. Det finns i princip bara en situation då Varbergs Bostad< inte är beredd att diskutera ett hyresförhållande och det är när sökande har skuld till bolaget"


Varbergs Bostad AB är tänkt att ta över huset jag bor i på Åkaren 170901 och där finns inga fristående lägenheter utan ALLA boenden omfattas av "sociala kontrakt". En av anledningarna att folk bor där är JUST att Varbergs Bostad inte har kunnat erbjuda lägenheter i det egna beståndet.

När jag hörde en radiointervju med VD:n på Varbergs Bostad: Ulf Hofstedt framställde han sig som både frälsare och i viss mån som över politikerna. Det enda han för övrigt är intresserad av är bra bokslut inte hur det går för människorna som nu ska ut från Åkaren.

"Det kommer att ta mellan sex och tolv månader att totalrenovera fastigheten Åkaren i Varberg – det tror vd:n på Varbergs bostad Ulf Hofstedt.
– Fastigheten är i ett sådant skick att den är i behov av en fullständigt genomgripande renovering och det är det scenariot vi planerar för, säger Ulf Hofstedt , som är VD på Varbergs bostad.
När renoveringen ska starta är ännu inte bestämt men alla hyresgäster måste flytta då"




Inga kommentarer: