< div id=”header ”>< / div>

onsdag 21 december 2016

Riv upp beslutet om trågtunneln i Varberg !


100 miljoner till i medfinansiering ökar chanserna för trågtunneln i Varberg står det i Hallands Nyheter.

Alla är inte jätteglada i trågtunneln och centrum är snart inte centrum längre i Varberg. Det byggs friidrottshall och skola i Trönninge och det planeras simhallsbygge på Håsten inget av detta ligger i centrum. Påskbergsvallen med Sparbankshallen ligger inte heller i centrum.

All bostadsbyggnation utom Västerport är planerad utanför centrum som dessutom ska hållas ganska intakt.

Jag bor i centrum. Jag har gångavstånd till tågstationen men hur många har den förmånen i Varberg?

När jag för tre år sedan stod fast vid tunnelbeslutet kan jag meddela att jag inte gör det längre.

Det som gäller för mig nu är att stoppa trågtunneln och istället planera för en tågstation i Lassabacka med tunnel.

"Fullmäktige kommer att få ett förslag om ökade anslag till projektet i början på nästa år. Som läget är nu kommer det bli ett förslag om att skjuta till ytterligare 100 miljoner kronor – det vill säga att kommunens bidrag fortsatt blir tio procent."

Min inställning är att det är en onödigt hög summa för medfinansieringen i dagsläget motsvarande bygget av den nya simhallen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Seriöst eller ironi? / Reine