< div id=”header ”>< / div>

tisdag 28 juli 2015

Musik och politik är att tycka OLIKA !


Dagens blogg ska jag skriva lite om musikaliska upplevelser. Det har ju blivit stor skandal över att Ultima Thule spelat på SD-ledarens kalas. Något som Emilie Pilthammar bloggat om. Som också var specialinbjuden till festen.

Förr kunde man läsa skvaller i veckotidningarna men nu förser oss kvällspressen med detta. Dock var det genom att rota i skivhyllor, gå hem till kompisar och genom att läsa musikspalter i just kvällspressen jag kunde få kontakt med nya musikaliska upplevelser utanför mainstream i tv och radio.

Jag upptäckte tidiga blusen med svarta artister, rockens Chuck Berry och Little Richard och inte minst Jimi Hendrix. Lyssnade mest på svensktoppen dansband och sånt i den ljuva ungdomen också och det var ju på dans man skulle möta någon var det tänkt. Mina kompisar i skolan var det mest Beatles och Rolling Stones. Kändes dock som jag var född 10 år för sent för jag gillade mest rockabilly då och Roy Orbison.

På 70-80-talet exploderade mitt musikintresse på allvar hade redan skaffat en svart Gibson Les Paul, upptäckt proggen, Nationalteatern, Motvind och Hoola Bandoola.Hårdrocken kom tidigt jag upptäckte dem först med Kiss fast de stora banden var ju Led Zeppelin, Black Sabbath, Deep Purple. Sedan fanns det mer rakare rockband som AC/DC och Status Quo jag också upptäckte tidigt. Punk och Reggae Clash och Sex Pistols naturligtvis och Bob Marley och Jimmy Cliff.


Först på 90-talet var det mycket Eddie Meduza och Ultima Thule som jag tyckte var kanonbra. Det gjorde nog Bert Karlsson också för de gick hem iaf bland mina kompisar men av vissa skäl inte spelade i radio eller fick uppträda i tv publikt.

Nu har jag i stort sett förknippat "proggen" med vänsterns musik men artister som Mikael Wiehe, Ulf Dageby, Björn Afzelius har ju gjort "proggen" rumsren. Men som sagt vi ska ju tycka OLIKA är bra så jag tycker även om Eddie Meduzas icke-rumrena låtar och Ultima Thules fosterlandsmusik och även punkrockiga tolkningar av svenska visor.

Det är väl fel på mig då och får väl på mig då och får gå i nån anpassningskolning för hur skulle det se ut om vi tycker OLIKA? Det ska väl vara PK och anpassat till tusen ungefär som dansbandsmusiken och svensktoppen förr "hjärta o smärta" och nostalgi. Nej jag vill bryta ramarna och höja ribban. All bra musik är BRA musik. Sedan får ni säga vad fan ni vill.



Inga kommentarer: