< div id=”header ”>< / div>

tisdag 19 augusti 2014

Fördel Löfven efter valet som regeringbildare!

Även jag tar det för givet att det blir en S+Mp-regering så är det procedurfrågor innan vi hamnar där. Reinfeldt kommer att bita sig fast i det längsta och kommer inte att avgå hur som helst. Hans allians lever tills det finns något annat.

Första tendens till splittring inom alliansen är att C och FP meddelat att de håller fast vid den linje Reinfeldt uttryckt tidigare att blir rödgrönt större än alliansen så är det där regeringsbildaren finns.

Om nu S inser att man själva inte kommer att ha aktivt stöd av miljöpartiet att ENSAMMA bilda regering(ställer krav att de ska ingå i regeringen), OM mittenpartierna lägger ned rösterna är det upp till Stefan Löfven att förhandla vilka som ska ingå.

Jag utesluter redan nu en trepartiregering bestående av S+MP+V då den varianten blev ett enda stort misslyckande förra valet och SD smet in i riksdagen och la sig som en våt filt i politiken.

Jag ser det inte heller för troligt att mittenpartierna centern och folkpartiet direkt byter sida efter att ha förlorat ett val där de ingår in en allians som tappat.

Jag ser inte heller att Stefan Löfven är jätteförtjust att släppa in miljöpartiet i regeringen med tanke på vissa skiljelinjer men det är det valet som kommer att bli. Miljöpartiet har aldrig suttit i regering och kommer att vara glada över att få vara med. Sedan får det filas på den regeringspolitik som ska föras och vem som ska ha ministerposterna.

Vänsterpartiet ställer krav hit och dit för att stödja en S+MP-regering men om alternativet är en minoritetsregering av alliansen beroende av SD så bör väl valet vara lätt. Jag tror nämligen INTE det blir rödgrön majoritet efter valet där V kommer att spela allan när det gäller vinster i välfärden.

Mitt tips är en oklar majoritet där rödgrönt som block blir större än alliansen men SD är så pass stora att de klarar vågmästarpositionen.

Inga kommentarer: