< div id=”header ”>< / div>

torsdag 1 maj 2014

MP:s vänstersväng innebär att opinionsmätningarna måste hålla i sig om strategin är rätt!

Jag ska i fortsättningen försöka hålla mig lokalt och regionalt i fortsättningen i min blogg. Har ändå två riktmärken först att passera. EU-valet 25 maj som ger en indikation i valdeltagande och positiva trender för olika partier samt Miljöpartiets kongress i månadsskiftet maj-juni.

F! fyller tomma stolar?
MP Halland har ett nedslag 10 maj men som jag skrivit tidigare inget som hetsar mig direkt. Jag ser många möjligheter men också svårigheter vad gäller hur MP kommer att utvecklas i regionen.

Är det en tillfällighet att Isabella Lövin INTE besökte Varberg men var i Kungsbacka, Falkenberg och Halmstad? Är det en tillfällighet att Gustav Fridolin besöker Falkenberg, Halmstad och Laholm men INTE Varberg? Jag tror det inte.

MP ligger fortfarande hysat till i opinionen nu senast Ipsos  och F! har rejält medvind. Jag ser inte F! som ett "hot" här i Halland utan ser positivt på deras frejdiga framgångar och att de framför allt använder sociala medier.

Läser en Timbro-analys i DN och är benägen att hålla med om att MP dragit långt till vänster och tävlar om vänsterväljare. Inte minst signalerna från MP i Skåne visar det. I Halland har MP suttit ännu längre i en femklöver och det är inte lika tydligt som förra valet att man går ut med att de vill sitta kvar i regionens femklöver heller.

Frågan är om ens centern vill sitta kvar i femklövern då Plönninge beslutat läggas ner och allting satsas på Munkagård? MP stödde beslutet på återremiss men jag är ju varbergsanknuten och ser det mer som att MP i regionen drar mer söder än norr i det beslutet.

Om MP i Varberg förbehåller sig öppna åt alla håll efter valet innebär det i praktiken fördel S och V. Varför jo historiskt sett har MP endast en gång samarbetat i en femklöver: under åren 1991-1994. Å andra sidan bara en gång också i den andra majoriteten rödgrönt under åren 1994-1998.

Det mesta vårt lokala miljöparti har varit är oppositionsparti och samarbetat vänsterut i minoritet. Å andra sidan är de troligaste tipsen om JAG kommer in att vi har närmare majoritetsläge än om jag inte kommer in i nästa kommunfullmäktige. Men som de säger på stan. Har du de andra med dig att vilja ingå i en majoritet. Nej svarar jag är inte så säker på det och kan inte ens garantera mitt eget återval som nummer sex på listan.

Inga kommentarer: