< div id=”header ”>< / div>

fredag 25 april 2014

Fokusera på EU-valet nu- nästa val kommer senare!!

EUvalskombo
Detta är ett bloggomlägg för att rösta i EU-valet sedan struntar jag hur man röstar bara man gör det. Min ja (indirekt) min fd statsministerkandidat Mona Sahlin står bakom ett upprop  som jag också kunde ställt mig bakom. Jag tror vi behöver mer av samarbete mellan länder inte mindre. 
Jag tror heller inte vi ska lita för mycket på forna stormakter som USA och Ryssland (dem litar vi väl inte alls på?)som bygger sin styrka på att vara militärt starka. EU var från början ett fredsprojekt men kanske idag ses mer som ett handelsprojekt med fri rörlighet för arbete, kapital, tjänster och varor.

Jag vill ha in PROFILERADE kandidater i EU-parlamentet inga partibyråkrater. En jag tror på är Linnea Engström som jag tycker har en lovande profil. Det finns andra kandidater som PARTIERNA backar upp men jag tycker VÄLJARNA ska bilda sin egen uppfattning och KRYSSA de kandidater de vill ha.

Olika kandidater tillhör olika partier och de flesta hamnar i en partigrupp som ska placeras i utskott och ju mer samarbetsvilliga de är att forma sig ju bättre inflytande finns sedan i parlamentet. Gäller att ha en nisch men samtidigt en bas alltså. Problemet är som i alla val att den man kryssar inte alltid är den som kommer in.

Ja vissa partier kommer kanske inte in heller.Men det är viktigt att MARKERA sin uppfattning och även om de inte kommer in får de väl medel och rättigheter att kunna ställa upp i nästa val och lyckas då istället. I förra valet åkte Juni-listan ut,Piratpatiet kom in och SD och F! nådde inte ända fram.

I vilket fall som helst duggar det inte särskilt tätt med HUR man kommer att rösta i EU-valet även om Novus lovar klart rödgrönt övertag till de nationella valen. Jag tycker fokus skulle vara tvärtom än att serva med underlag till statsvetare och valstrateger inför riksdagsvalet. Fokusera på EU-valet nu efter 25 maj är det alla vi andras tur att komma igång med "våra" val som kanske berör oss mest.

Inga kommentarer: