< div id=”header ”>< / div>

lördag 4 januari 2014

Supervalåret inleds med EU-val men där krävs temperaturhöjning!

Dags att byta?
Att planera för ovisshet? Ja det gör alla som ställer upp på listor nu. Inget vet hur valen går.Det finns olika förutsättningar i olika partier och på olika nivåer. Vi är olika som kandidater och verkligheten förändras hela tiden. En del behöver vara tydliga och andra glida med medan andra är supertydliga. Jo och så det här med väljarna förstås.

När jag ser på mig själv behöver jag inte vara supertydlig i EU-valet än. Hittade själv tidningsklipp när jag i insändare gick ut och propagerade i förra valet. Nu har ju partierna banat väg för SD så antagligen är budskapet då att ha en agenda att vara mest emot dem. Annars var det inte många år sedan MP hade som främsta budskap att gå ur EU det är väl det SD förespråkar idag?

Jag ska erkänna att jag varit mjukis i EU-frågan. Vill ha samarbete kring fred, miljö och mänskliga rättigheter men i övrigt ska det finnas bilaterala avtal mellan länder. Skulle helst sett ett mer utvecklat nordiskt samarbete också. Större inslag av regionala självstyren och är glad att tillhöra Halland som är en pytteregion men ändå.

Jag kanske avviker mest att vilja ha en valuta som inte är nationalistisk men det är inte aktuellt idag att lämna kronan.

MP Halland har på sin hemsida proklamerat Rickard Allvin  som "Hallands kandidat" med plats 24 på MP:s EU-lista med egen presentation här. Jo MP Halland har haft kandidater tidigare som sedan stockholmsfolket ratat senare i medlemsomröstningen. Kommer en sådan omröstning i januari-februari. Medlemsomröstning och det kan bli spännande om någon lyckas mobilisera så det blir förändringar på listan.

Då är frågan hur det går denna gången.I Halland gick valet till EU ganska hyfsat betydligt bättre för miljöpartiet än i de andra valen. Ett lyft som mobiliserade sedan inför valet året efter 2010. Denna gången är jag inte lika säker mer än att MP minst behåller de två mandat de har med möjlighet att ta ett tredje kanske.

Jag finner inte att temperaturen ännu vill jag säga är tillräcklig hög för att få ett valdeltagande som drar. Inte minst på grund av att det samtidigt är förberedelser till de andra valen som krockar. Det är lite som alpint i skidor. Alla koncentrerar sig på sina grenar, vissa har flera och annat struntar vi i. Som sagt när väl supervalårssäsongen kör igång gäller det att ha reda på tablån men gör väljarna det?

Inga kommentarer: