< div id=”header ”>< / div>

söndag 22 december 2013

Vårdvalet är viktigt i Halland men bör göras tydligare!

Mats Eriksson (M), hälso- och sjukvårdsstyrelsens ordförande. Foto: Adam Kalin/Sveriges Radio
Någonstans har vårdvalet  i Halland med listning kanske inte gjort att nödvändiga enheter och vårdcentraler får bli kvar. För övrigt listar inte alla sig. Det är INTE obligatoriskt. Jag har inte gjort det fast jag är förbannad på min vårdcentral Östra Vall. Jag är glad att de finns och att de finns nära.

Dock har de sedan en annan vårdcentral centralt privat driven fick ge upp haft en överströmning av patienter fått en större belastning. Så är dock inte fallet överallt i Halland. Läser om vårdcentraler i tyngda Andersberg i Halmstad och på landsbygden Slöinge och Torup som haft problem med sin existens.

Att det måste vägas in socioekonomiska fatorer och annat är jag helt övertygad om. Ungefär som vårt skatteutjämningssystem i riket. Vi måste kunna väga upp om det känns orättvist och beträffande vården vill vi dels garantera kvalitét, likvärdighet och nära vård. Ibland skyndar politiker på och ibland hänger patienten inte med.

Jag tillhör patienten som gillar fria vårdval men också att det finns klar info vad som finns i utbudet. Möjligtvis är det just det som jag inte kunna välja riktigt och avstått valmöjlighet. Det finns säkert vårdcentraler med vårdteam som passar mig bättre än där jag är listad, det är redan en frekvent besökt vårdcentral och snarare behöver byggas ut än läggas ner, det behövs alltså mer konkurrens där jag bor nära centralt och inga problem att välja nån annan om det vore så.

Fast jag inte står på nån lista längre inför nästa val kommer jag att vara fortsatt intresserad av regionfrågor och hälso- och sjukvårdspolitik. Det finns en sak som har bekymrat mig en del. Jag saknar vad miljöpartiet det parti jag är med i tycker om viktiga frågor som jag läser i media. Är det bara platser man är ute efter och sedan ska det sittas av i fyra år till nästa val?

Inga kommentarer: