< div id=”header ”>< / div>

fredag 11 oktober 2013

Nu ordinarie i kommunfullmäktige efter 15 års träda - återvinningens tid är inte förbi!

Varbergs Stadshus
Fick brev från länsstyrelsen att jag officiellt nu flyttats fram från att vara förste ersättare sedan valet till att bli ordinarie ledamot i kommunfullmäktige från 8 oktober 2013 till och med 31 oktober 2014.
En ganska lång tid att göra något alltså. Vara med om beslutsfattande, stå bakom motioner, kunna ställa interpellationer och frågor i Varbergs kommunfullmäktige.
Inte minst handlar det om att ta ANSVAR utifrån den positionen. Att vara inhoppare ersätter man ju någon annan ibland med väldigt kort varsel. Nu tvingas jag vara förberedd inställd på att vara med ifrån början och förbereda mig på ett helt annat sätt.

Vad händer då med bloggeriet utifrån läktarperspektiv? Ja med positionen i salen "blir jag ju nu en av DEM"". Ja vilka DE? Ja naturligtvis att jag är invald på en MP-lista men det är ju ett helhetsansvar att vara delaktig i majoritetsbeslut om man inte tillhör minoriteten vill säga. Att reservera sig om det är uppåt väggarna och markera en ståndpunkt genom att stiga upp i talarstolen och precisera sin ståndpunkt även om gruppledaren i ett parti markerar gruppen eller partiets huvudståndpunkt.

Det gäller också att vara påläst och insatt i allehanda lokala frågor och inte bara i handlingsprogram och partiståndunkter. Inför ett val görs en ram som utmynnar i ett handlingsprogram som ska omsättas i praktisk handling. Sedan kommer det in ekonomi, organisation och frågor som inte var aktuella före valet som ska stötas och blötas. Många frågor läggs på tjänstemannanivå, i nämnder och tvi vale på konsult att ta fram beslutunderlag på.

Det som hänt "sen sist" alltså 15 år tillbaka är att jag då hade en annan sits som ordinarie. Jag var då gruppledare och ks-ledamot för miljöpartiet samt hade suttit i majoritetsposition för MP. Nu när jag återvänder är det till ett bredare MP dock inte så maktorienterat som när jag satt med senast men ett större utbud i handlingsprogrammet. Fler som kan ta poster och en konkurrens i partiet om platser. En utmaning jag får ta och se om jag finner mig till ro med detta. Framtiden lär utvisa det.

Inga kommentarer: