< div id=”header ”>< / div>

fredag 9 augusti 2013

Vem bryr sig om tandlösa partier i opposition som är emot jobbskatteavdrag?

S tror inte på ett femte jobbskatteavdrag läser jag i SvD. Av någon anledning har jag egentligen inte trott på något av de fyra heller för jag har aldrig tagit del av dem. Syftet är att hålla igång sysselsättningen det finns ju pengar att konsumera för och det är ju konsumtionen som håller uppe ekonomin i dagsläget.

Men om vi säger så här att många hushåll bygger på lån så finns det möjligheter att amortera eller slippa ta onödiga lån med ett jobbskatteavdrag. Konsumtions- och amorteringsutrymmet ökar. Men hos politiker som är motståndare till ett jobbskatteavdrag finns a) det är statens pengar som egentligen ska gå till löften som politiker vill ha infriade. b) fördelningen är att jobbskatteavdrag är snedvridet då vissa grupper inte känner att de får lika mycket eller inget som andra grupper. (där finns jag)

I grundfrågan finns säkert en poäng att underlätta för människor att kunna jobba utan att uppbära bidrag och då kan ett jobbskatteavdrag ta ut detta behovet. Men nu förväntar jag mig inte bara motstånd från S och de andra partierna som är emot ett femte jobbskatteavdrag att de inte bara är emot detta. Jag förväntar mig att de river upp alla jobbskatteavdragen om det är så uselt. Nej det vågar man inte. Det är det som äcklar mig i den politiska retoriken att det finns ingen konsekvens i sitt agerande för man vill inte ta konsekvenserna fullt ut.

S säger sig inte vill riva upp jobbskatteavdrag då många är anpassade till den konsumtion som uppstått. De har däremot skäl att inte tro på dess effekter. Nu är partierna först och främst budgetpartier och det är först till hösten som vi ser hur förslagen ser ut hos de olika alternativen. Sedan får vi komma ihåg att de tas i paket inte för att SD säger sig acceptera ett femte jobbskatteavdrag som möjliggör ett genomförande. Allting ska vara finansierat på samma sätt och SD och alliansen har väl inte samma budget?

Oppositionen i riksdagen är bara det när de gemensamt säger nej till en utgift regeringen föreslår annars är de tandlösa. Med tanke på opinionssiffrorna skulle ett nej till alliansens jobbskatteavdrag ha visst stöd i opinionen men var finns det rödgröna alternativet och de gemensamma utspelen till alliansen. Nej de går ut var för sig och därmed sjunker en del av tilltron om de inte i höst visar upp en gemensam rödgrön budget där nej till ett femte jobbskatteavdrag ingår.

Inga kommentarer: