< div id=”header ”>< / div>

söndag 7 juli 2013

V påtryckare från vänster men är MP "sosse light" då?

Löfven är Zlatan i Almedalen i år men nästa år börjar han. Ja han avslutar men sätter inte spiken i kistan utan sätter på allvar igång diskussionen inför valrörelsen. Med VEM och VILKA ska han bilda regering med? Favoritcenarior för många inom S och V är en trepartiregering till vänster. V har redan stoppat att det ska bildas en gemensam plattform men vill gärna ingå i en trepartiregering.

För de flesta inom S vill man ha en nostalgitripp då S ensamma satt i regering och de andra var stödtrupper. Inom MP ser man nog helst att ställa V utanför men inte alla. Dagens MP är lika mycket vänsterparti som V och frågan är vad som skiljer partierna. Ja V är både rödare med sina krav inom vinster i välfärden, utförsäljningar och grönare betoning på kärnkraftssavveckling och kraftåtgärder där det finns en folklig miljöopinion att MP då framstår som "sosse light" med enda kravet att vara något slags lärarnas parti.

Det som också skiljer V och MP är främst på det regionala och lokala planet att partistrukturen ser annorlunda ut. V är av tradition starka i norr och har ett ytterst svagt fäste i Halland min valkrets. Tidvis väldigt starka i Varberg min ort och tack vare MP fick vara med och styra här mellan 1994-1998. Mndatperioden 1991-1994 satt jag och MP i en fempartikoalition med allianspartierna medan miljöpartiet vilade sig från riksdagen.

MP i Halland har bildat tradition att ingå en fempartikoalition med alliansen och den har hållit i snart 25 år och kommer med all säkerhet att fortsätta. I Varberg tippar jag att SD får en vågmästarroll och alliansen för att bilda majoritet kommer att flirta med MP. Att i det läget ge fördel för S och V att suga in MP och att hänvisa till rikspolitiken skapar säkert splittring inom MP. Jag själv ser lika mycket på regionpolitiken där det finns en stabilitet i samarbetet.

Nu har jag min bas att verka som lokalpolitiker och kommer framöver att ligga lågt att lägga mig i MP:s rikspolitik och hur man planerar EU-valet. Men jag kommer inte låta bli att "tycka" i bloggform även om många inom MP tycker jag är sur bitter gammal gubbe som helst ska sidsteppas från allt politiskt arbete och hålla käften.

Inga kommentarer: