< div id=”header ”>< / div>

lördag 8 juni 2013

S bäst på torget och C och KD bäst på facebook i Varberg!

Då en av mina ambitioner en gång var att ägna mig åt att bygga hemsidor från grunden och verka med detta har jag på egen hand försökt att kartlägga hur hemsidorna artar sig på det lokala planet hos de politiska partierna i Varberg. (Obs att innehållet i hemsidan förändras kontinuerligt...kanske).

Moderaterna har lyckats få in sitt ledande kommunråd Jörgen Warborn som nr 29 på en EU-lista. Ja det ska hållas en nomineringssstämma den 17-20 oktober och då kan listan se annorlunda ut.

Socialdemokraterna satsar stort med att stå på torget varje lördag hela juli och augusti. Bra jag har redan varit där och pratat med dem ett antal ggr då jag bor några kvarter därifrån.

Centern i Varberg är lika ointressant som hemsida med nyheter som det är intressant att följa centerpolitikerna Harald Lagerstedt och Christofer Bergenblock på facebook. De är betydligt intressantare än C:s hemsida.

Folkpartiet ett av stans absolut anonymaste partier har gjort ett ryck och träffade dem på torget den 8 juni där vi hade ett liberalt utbyte. Förväntar mig dock mer av deras hemsida och var de står politiskt lokalt.

Kristdemokraterna har jätteproblem med sin hemsida även om KD-politikerna Lilith Svensson och Kerstin Hurtig gör sitt yttersta att hålla skenet uppe på facebook.

Miljöpartiet är partiet som för närvarande inte finns. Förmodar att solen är en energi som flödar ändå och att vara är att inte synas. No more comments!

Vänsterpartiet i Varberg lägger det mesta krutet på kommunfullmäktige. Där ska det viktiga hända, där är scenen, där tas besluten och det finns som bekant på webben nu så då behövs inte V:s kommunnytt utan det går bra att bilda sig en egen uppfattning själv.

SPI:s hemsida lider av allvarlig gulsot och att de har en profil som mest är emot utbyggnad av tunnel under Varberg vet nog de flesta. Men är de för någonting också?

SD:s hemsida lyser med sin frånvaro på den lokala Varbergs kommuns hemsida men det går lika bra med Åkesson för de har ingen lokalpolitik.

Slutsats: Socialdemokraterna ger det bästa intrycket att försöka vara informativa, aktiva och tillgängliga lokalt (hemsidan kan dock bli bättre). De partier som släpar efter rikspolitiskt i opinionen har goda företrädare som hellre använder facebook för att få ut sitt budskap (C och KD). De partier som jag inte nämner i övrigt här tycker jag inte lyckats alls med att marknadsföra sig i varbergspolitiken. De sparar på krutet!

Inga kommentarer: