< div id=”header ”>< / div>

söndag 5 maj 2013

Lokala gammelmedia brottas med transparensen och aktualiteten i nyhetsrapporteringen!!

Jag skrev redan den 17 mars i år i min blogg mina ambitioner med att vara politiskt aktiv i miljöpartiet. Detta dök upp som en flash på Hallands Nyheters nätupplaga den 3 maj. Jag har förstått att vill man ha snabba nyheter ska man använda nätet direkt och kolla min blogg,facebook,twitter eller Google+ om man inte vill använda mail. Vill man gå snigelvägen går det att läsa i lokaltidningens på nätet nån månad senare och där står att man förgäves sökt att nå mig för kommentar. Hur försökte man nå mig? Antagligen på ett nummer till en av mina tre telefonnummer och valt det vars mobil just nu är på lagning?

Så har vi det med Varbergsposten som redovisat vad partierna gjort och läste i förra veckans nummer hälften av partierna och trodde att resten att av partierna skulle inkomma veckan efter med vad de står bl.a. S, M, C och MP. Nähej och genom förfrågning hos MP var det något strul internt med frågor till någon inaktuell adress men de hade skickat svaren sent efter pressläggning. Jaja men det går fler tåg trodde jag. Nej det var ingen komplettering av resterande partier i numret som kom efter.

Ja detta om detta. Partierna är slarviga, Pierre är förbannad på sitt parti och vem granskar gammelmedia? Ja genom att ta upp det i denna blogg här har jag satt tummen i ögat att det inte riktigt flyter i nyhetsrapporteringen i våra lokala pappers- och nätorgan. Deras auktoritet är inte som förr, de har genomfört redaktionella och organisatoriska samt tekniska förändringar som gjort transparensen seg och ifrågasatt även hos partierna, läsare och mig som är inne på sociala medier. Det kanske är bra för utvecklingen för då slipper man bli deprimerad och går till källan direkt och inte omvägen.

Inga kommentarer: