< div id=”header ”>< / div>

onsdag 17 april 2013

Långvariga depressioner har sina orsaker men alla drabbas inte på samma sätt!

Att drabbas av depression har Kropp & Själ tagit upp här . Det kan vara panikattacker och panikångest i vardagliga situationer som sammantaget leder till långvariga depressioner. Själv var jag i tidig ålder övertygad om att det var psykiska och fysiska fel och flertal besök med läkare ledde aldrig till någon diagnos.

Jag har förutom detta stundtals och mest förr haft migrän och spänningstillstånd som är något helt annat. Som grädden på moset har jag naturligtvis som alla drabbats av livskriser och motgångar som alla drabbas av, men har man riktig depression blir detta mer påtagligt då.

Inflammationer sägs deprimerade vara känsliga förr och grunder finns i barndomen och genetik. Det som mest gör ont kan vara att kroppen inte fungerar, livsleda och att inte känna lust i tillvaron. Att bota med KBT har jag inte sett som någon lösning, ej heller läkemedel.

Det gäller att finna sin egen väg och att uppfinna diagnoser är säkert forskarna bra på. Men även om vi lindrar och botar så att vi tänker positivt gäller det att hitta en balans utifrån vår kropps signaler och det samhälle vi lever i som vi ska vara delaktiga med.

Tyvärr vill jag varna för vardagsmänniskor som i en deprimerad människas tillstånd som gärna ger goda råd, kommer med uppmuntrande tillrop som kan vara direkt negativa för mig som person. Många gör politik av det om att jag hade en dålig dag när jag uppfattar saker negativt. Någon har könsaspekt och åldersaspekt på det hela utan att veta bakgrunden.

Tillhör man ett visst kön ska de kraven ställas är man i viss ålder ska man inordna sig där i spammet. Depressioner kan drabba andra mer eller mindre mer men har man inte upplevt det som jag går det inte att förstå och visa någon empati.

Inga kommentarer: