< div id=”header ”>< / div>

lördag 16 februari 2013

Tillbakablick om hur min blogg kom till vid EU-valet 2009!

Daniel Cohn-Bendit grön gruppledare
Jag har gjort 1212 inlägg på den här bloggen och om man sammanställer det räcker det en bokutgåva och frågan är vad jag kan åstadkomma nytt i denna formen och hur jag sprider bloggen och håller den vid liv. Bloggen har ändrat i sin karaktär och utformning och det var så här jag började med att blogga.

Den startades före EU-valet för att i första hand nå gröna anhängare att peppas inför det. Det gällde bl.a. när vi i Sverige vaskade fram kandidater till EU-listan och om nu Carl Schlyter var en sittande sådan och solklar att stå ganska högt tyckte jag det var intressant att lära känna de andra som kandiderade och stå på listan som skulle täcka en valkrets över hela landet. Iaf de som inte enbart ville gå ur EU som Carl.

Dessutom se vad som hände i den gröna omvärlden där man förutspådde att den gröna gruppen skulle ÖKA. Hela läget kändes ganska positivt och jag var uppe i Göteborg och valpeppade och ganska stolt över att börjat blogga och redan "kände" folk i den gröna sfären på facebook.

I Halland vet jag att det togs fram en kandidat Lena Angviken som ratades i medlems-omröstningen då Stockholmstrakten är en medlemstarkare region så Lena petades bort från listan . Nu fanns det ändå en bild av att Isabella Lövin som känd journalist skulle kunna nå framgångar. Liksom Bodil Ceballos som jag själv kryssade i valet. Miljöpartiet dubblade sina framgångar och både Carl som fick många kryssröster liksom tvåan Isabella kom in då MP fick två mandat.

 Den gröna gruppen växte i EU-parlamentet och jag tycker det är extra roligt att Piratpartiets svenska ledamöter även ingår i den. De hade varit mitt andraval om jag nu inte varit så involverad i miljöpartiet.

1 kommentar:

Anonym sa...

EU är ett Babels torn. Man känner ingen till lite till folk man inte förstå! Vi försökte med en valuta union på 1800 talet. Och det med grannländer som vi kunde prata med. Folk till folk. EU är en teknokrati. Där speciella högavlönade människor utan demokratisk förankring. Driver frågor via högavlönade tolka. Vi känner väl till leken att först viska någon i örat på nummer två. Sedan viska nummer två till nummer tre osv. Och resultatet blir något helt annat i slut ändan.