< div id=”header ”>< / div>

fredag 18 januari 2013

Min betraktelse om barnfattigdom handlar inte om ekonomi utan om tid!

Svensken har inte råd att amortera. Jag själv gick i borgen för en sådan och ska nu till budget- och skuldrådgivning för att reda upp min egen situation.Förvånansvärt är att få politiker ogärna tar upp hushållens skuldproblematik däremot barnfattigdom fick en hausse när UPPDRAG GRANSKNING stukade till det för ett antal organisationer.

Nu är inte min grej att typ många socialdemokrater vara avundsjuk på de som tjänar mer, att kräva mer i bidrag eller något sånt. Det kan hända att jag ser till TID att det ska finnas möjligheter för den som är förälder att få tid att få träffa sina barn inte minst frånvarande pappor då det fokuseras mycket på "ensamstående föräldrar" där svårigheterna antagiligen är jävligast. Inte minst vad gäller konflikten med den f.d. partnern som är pappa oftast till barnet(n).

Jag uppfattade på min tid att det var ett helvete att allt skulle gås igenom soc och domstolar för att mamman obstruerade. Något som gjorde att jag helt enkelt fick ge upp mitt umgänge och bara bli något som skulle betala underhåll och då gav jag upp det också. Helt enkelt inte att hade vilja att vilja arbeta under tio år.

Ensamstående sägs också få stöd att komma ut i arbetslivet om de har barn, vilket i sin tur kräver utbyggnad av dagis och förskolor men stödet att umgås med barnen kanske är viktigare? Det gäller båda föräldrarna.

Jag ser att det kan finnas stora skillnader i barns olika miljöer: Hos den s.k. "ensamstående " vårdnadshavaren som är storrökare men inte anses råd att lägga ut pengar på skolresa, den frånvarande föräldern (jag) som förlorade umgängesrätten men inte hade något kontrakt på bostad med en virrig sambo som inte var "trygg" enligt domstolsutslag. Dagis/förskola som har alldeles för stora grupper och en superstressad personal.

Nej vi ska inte sluta prata om barnfattigdom vare sig i Sverige eller i de länder där flykting- och fattigdomen finns men inga organisationer ska heller sko sig på andras olycka genom felaktig marknadsföring som används av de politiska företrädarna inte minst som vi har en stor flyktingmottagning just nu.

Inga kommentarer: