< div id=”header ”>< / div>

torsdag 27 september 2012

S utspel att avskaffa fas 3 sätter press på regeringen!

S har ett gjort uppfriskande utspel nämligen att avskaffa fas 3-och kritiken mot detta lät inte vänta på sig.Grundförslaget är ändå en uppgradering av de som ingår i systemet även om jag personligen tror att de flesta som ingår i det tvingas att leva på lönebidragsanställningar under överskådlig tid.

De flesta som hamnar där har ju någon form av handikapp eller något som inte kunna handläggas "normalt" innan. Nu är det inte så att S sitter i regering och kan genomföra sitt förslag. Det finns heller ingen opposition som säger ja och amen då det är ett rent S-förslag. Dels så har alliansen två år av mandatperioden att fildela de delar som oppositionen för fram och finna en samsyn i detta.

Så vill S skrota Fas 3

• Alla som finns i Fas 3 ska få utbildning eller riktiga jobb i företag, kommuner/landsting eller föreningslivet med avtalsenlig lön.
• Arbetsgivare som anställer dessa personer ska få en lönesubvention mellan 85 och 100 procent.
• Varje person som i dag finns i Fas 3 ska få en egen, individuellt anpassad handlingsplan.

Skillnaden nu är att S på ett TYDLIGARE sätt anger förändringar och skillnader i arbetsmarknadspolitiken. Jag har träffat på aktiva socialdemokrater som accepterat systemet som det är och inte alls förstått min kritik utan alla som kommer ut i "arbete" är väl bra? Det är väl bara det att min meny är att ingen lyssnat på vad jag vill utan jag har fått höra att jag levt i ett vaccum i tio års tid och att det är alliansens fel eller mitt eget.

I vilket fall som helst har S tagit steget från tidigare enkla förtidspensioneringar till en tydligare arbetslinje där frågan är om jag ska vara med eller inte. Signaler lokalt är att vår arbetsmarknadsenhet dit jag kommenderades som numera tillhör socialförvaltningen ska konkurrensutsättas. För övrigt inget jag saknar då de bara var en sluss för arbetsprövningar. Vi får se vad det blir av fas 3. Det är ju ännu inte avskaffat!

DN , AB , Dagens Arena ,Christian Norlin , Mike , Mikael Andersson , Kaj Raving Danne Nordling

Inga kommentarer: