< div id=”header ”>< / div>

söndag 11 december 2011

Vad är färdplanen från Durban värd i SVERIGE?

Klimatmötet i Durban är avslutat och en färdplan är antagen. Men varför är allting upplagt på nationer i åtaganden som är olika små,olika stora som är demokraier och inte det mer eller mindre? För att ta SVERIGE som exempel vet nog alla nu att med hjälp av EU finns det fyra elzoner där olika tillgång klyver landet i fyra delar. Således finns det ett tryck att vindkraften kommer att byggas ut snabbare där elen är som dyrast. Vad händer i resten av SVERIGE då?Ska de bara titta på. Skåningar, halva Halland och andra i söder se upp

När SVERIGE ska gå före frågar jag mig vad kan göras? Jo det blir transporterna där trafik på väg kan gå på spårburen trafik. Men om vi i Halland får veta att Hallandstrafiken blir dyrare hur går det då med lusten att åka kollektivt? Kollektivtrafiken är nu lagt på regionen och det ser vällikadant ut i heöla landet.Men vad kommer SVERIGE in då? Mycket att fundera på inte bara små och stora nationer och "eoro-pakten" där ska ju Sverige stå utanför. Solidariteten med åtaganden har som bekant sina NATIONSGRÄNSER.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker man borde driva på utvecklingen av passivhus också mycket mer. Byggnader släpper ju ut alltmer växthusgaser. Men det går ju att hejda om bara vissa länder kan föregå med gott exempel