< div id=”header ”>< / div>

onsdag 14 december 2011

MP gör rätt som satsar på småbarnsföräldrar än generellt kortare tid för alla!


Kongresser i MP minskar i betydelse som beslutsforum.Det visades inte minst då MP ändrade sig i EU-frågan. En kongress hade ALDRIG släppt utträdeskravet.På samma sätt som nu MP frångår att avstå genom den generella arbetstidsförkortningen med ett annat förslag från rådslag om tiden.Det är i första hand småbarnsföräldrar som ska få stöd i första hand.

Jag tror att en kongress mest är till för att träffas, ge fokus på partiet men "demokratiskt" är det ett jippo. Riksdagsgruppen har ANSVAR att föra en linje i riksdagen och en helt annan insyn än vad en kongress kommer i närheten av.Folk åker dit och är där visar upp sig och åker hem.Bättre med rådslag, elektroniska omröstningar i direktdemokratisk form och rikstäckande enkäter för att få belysning i svåra frågor.Nästa svåra fråga är energi-frågan. Slutsatsen av det rådslaget kan komma att få helt oväntade svar än den stigmatiskt regisserade kongressen och vara mer folkligt djupt förankrad och kan då tas på allvar.

Vansinnigt säger någon.Att dela på jobben är en förutsättning att klara arbetslösheten.Att inte delta i EU-krisens kapitalisering en annan sak.Sjävklart men då får man stödja Occypy-rörelsen. Jag själv står för en hårdare linje än MP:s strömfåra vad gäller avveckling av kärnkraften,utträdet ur Afghanistan, medborgarlön och andra frågor men motsatsen vad gäller att ingå i regeringen,accepterande av euro och en större självständighet för regioner än vad MP centralt står för.Jag har inte varit på kongresser sen 90-talet men deltagit aktivt i tre partiprogramöten i min region. Det är såna som jag som står för mångfalden i partiet och har nu också lämnat en motion om medborgarförslag i min kommun som tror att allting bra kommer från politiker som är medlemmar i partier representerade i kommunfullmäktige.

Inga kommentarer: