< div id=”header ”>< / div>

måndag 17 oktober 2011

Mer Direktdemokrati och mer Lycka men en hållbar värld!

Jag var på mitt tredje möte som arrangerats i Halland gällande Miljöpartiets kommande partiprogram. Vad gäller träffarna har de varit lite av olika karaktär och jag har själv frågat mig vad jag egentligen gör där. Känner att dels upplägget passar mer dem i partitoppen än vad det passar mig som gräsrot. Vad det utmynnade i sista mötet var något om att ombuden för kongressen år 2013 som skulle ta programmet skulle utses vid en viss tidpunkt och vad har jag med det att göra? Jag vill se mer av DIREKTDEMOKRATI och inte mig själv som ett offer i en sållningsprocess där jag själv inte får delta på kongresser eller kommun-och landstingsdagar.

Låtsasdemokrari är något jag fått nog av och deltagande demokrati låter bra på pappret men dagens aktiva politiker är mer av karriärister än tidigare. Mer av beslut tas utefter vad opinionen säger och sker mer kortsiktigt. Ett partiprogram som det är utformat idag är mer för historiker än för framtiden. Fina formuleringar vad då till. Jag vill ha raka puckar som vågar ge sig på landvinningar som är nödvändiga, skiljer ut sig och som drivs stenhårt.Inga urvattnade kompromissblaj. Nej mer av Bibeln, Koranen,Maos Lilla röda som tar fart och vinner mark än mals ner i byråkrati och kompromissande politiska kvarnar. Har dock en förkärlek för Göran Hådén som var närvarande på sista mötet om mer satsning på att öka lyckan. Det behövs verkligen inte bara "kickar".

1 kommentar:

Sandlyckan sa...

Direkt demokrati är ett konststycke och representativ demokrati kan vara passiviserande.

Jag hör till de som inte gillar de negativa sidorna av vare sig den ena eller den andra varianten utan jag vill ha ett ökat engagemang och medbestämmande. Tror dock inte att direkt demokrati är rätt väg just nu.

Hur kan vi komma längre på vägen utan den?