< div id=”header ”>< / div>

tisdag 4 oktober 2011

Grön omställning eller partiprofilering MP?

Är ny lastbilsskatt ett framkomligt alternativ att ändra för grön omställning? Förmodligen är det en skatt som kan undvikas om transporter sker på järnväg istället men här handlar det om att få in enligt MP:s budgetförslag 4 miljarder för att bl.a, finansiera järnväg och..... väg. Jag förmodar att det blir lika mycket liv om detta bland åkerinäringen som det blev om den 49-öring rödgrönt ville höja bensinskatten med i valrörelsen. Om det MINSKAR behovet att köpa lastbilstransporterade varor vet jag inte men kostnaderna kommer till syvende och sist att belasta konsumenterna. Om beteenden förändras tar tid men så länge inte oppositionen är samlad blir det mest att profilera varje partis profil.

Ett annat västerländskt påfund än bil och lastbilstransporter för ett masskonsumtionsbeteende är skolväsendet som enligt tayloriska principer går under flit, plit och lydnad och då kan vi alltid höja lärarnas löner, ha färre klasser och moderna skolbyggnader. Kanske letar miljöpartiet i sitt sökande efter ett nytt partiprogram en övergång till det verkligt gröna samhället? Dock är dagens studenter lika mycket broilers som gårdagens som letar efter karriärer i det rådande samhällsystemet möjligen med lite mer SMART konsumtion men fortfarande lika hög. Inget som direkt bryter tillväxt och pyramidtrenden utan bara lite "bättre" tillväxt än vad fallet var tidigare. Miljöpartiet vill ställa om och är glad att styra i kommuner och landsting men kan ändå inte riktigt komma till skott att vara med och styra till grön omställning i riksdagen för där är partiet fortfarande ett oppositionsparti.

Inga kommentarer: