< div id=”header ”>< / div>

onsdag 28 september 2011

Fosterhemsbarn, missbruk och möjlighet tlll politisk påverkan

Regeringen backar om fosterhemsbarnen och är nu överens med rödgrönt. Att den avhoppade riksdagen William Petzäll ska ägna sig åt missbruk och beroenden ligger väl i linje med sådant som handlar om just SKÄL till fosterhemsplacering. Annars vore det bra att lyssna på Marcus Birro som gått före vad gäller att ha testat på och blivit nykter och hållit sig nykter.

Själv anser jag att det är en dubbelmoral i det här landet om alkoholen. Ena stunden är det en festdryck och något som är ett avslappnande botemedel. Andra stunden är det tragedier som leder till andra tragedier. Oftast är det en stämpel och hur många barn som far illa som fosterbarn och fosterhemsbarn faller inte in i missbruk? En hel del utbildar sig inom området för att ta igen "ett förlorat liv"andra påverkar kanske som jag och numera varbergsbon William Petzäll genom politiskt påverkan.

Jag kan lova oavsett parti att de som har stämpeln mot sig beträffande s.k."missbruk" ett helvete att komma tillbaka. De liknas vid spetälska som inte bara placeras i öknen utan också i utanförskapets öken. Några klarar sig men då krävs det en enormt stark omgivning som stöttar annars är det adjössning good bye!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Precis som Birro så har jag levt ett missbrukarliv och vet vad jag talar om. Om det är något jag kan så är det dessa barns situation i samhället. Jag jobbar dessutom med denna typ av problematik i min profesion. Barnen MÅSTE alltid gå först.

Anonym sa...

Precis som Birro så har jag levt ett missbrukarliv och vet vad jag talar om. Om det är något jag kan så är det dessa barns situation i samhället. Jag jobbar dessutom med denna typ av problematik i min profesion. Barnen MÅSTE alltid gå först.

Anonym sa...

Precis så som P.R skriver ovan så vänter ett näst intill omöjligt arbete för den som tidigare varit "missbrukare" i samhällets ögon. Stämplad med en enkelbiljett till soptippen är det inte många som ser det som någon ide att pröva sig på en rehabilitering och ett återuppbyggnads arbete från ett tidigare socialt destruktivt levene. Framtiden ter sig omöjlig. Det är lättare att stanna kvar "här i skiten". Man kan fråga sig vilken utbildning människor har som inte kan se personen som den person som en gång i tiden var sig själv. Kärnjag... alla har ett kärnjag, mer eller mindre förstört av destruktivitet. Men det går alltid att ta fram kärnjag igen. Varför satsar inte samhället på att ta fram kärnjag hos personer med ett sargat liv. Istället för att göra om personer, leda om dem i billiga, enkla led som inte kräver nått av omgivningen. I nästan alla fall av missbruk så finns det en tidspunkt med ett utbrott. DÄR börjar kärnjag monteras ned. Den punkt kan man jobba med. I alla lägen. Hjälp i stället för att själpa, binda upp, förslava och tvinga in i sekter. Anders Fridh. Transaktionsanalytiker. Sjuksköterska Neurologi.