< div id=”header ”>< / div>

fredag 17 juni 2011

Twitter lättare umgängesform än facebook?





På opinionsfronten inte mycket nytt. De håller sig inom ramen och troligen får vi invänta sommaren och de utspel som görs där som kan röja obalansen. Just nu är det annat som lockar än att bevaka politiker som går mot våravslutning.


Själv mixtrar jag lite med twitter nu där en del information finns att hämta och där det är lätt att sprida sin blogg och kommentera olika saker. Det tar tid att hitta former men har märkt att facebook där människor tänker som på twitter har svårt för djupare resonemang.



De som är svårast är miljöpartister som inte förstår min humor, har erfarenhet av mitt liv inannanför och utanför MP har svårt med min "negativism" och kallar mig "bitter föredetting". En del har inte bakgrundsfakta och tycker en himla massa eller det är svårt att hänga med.


Twitter är främst ett följarflöde ett stim där man kan snappa upp saker och föra vidare. Facebook ett invecklat flöde där triviala saker blands med hårdför politik och rent ut sagt tidsfördriv. Bloggen har jag för att ge en dagsanlays om politiska skeenden och behöver inte vara partiåsikten är för den delen "grönt" i alla lägen.

Många som är gröna bloggar på politometern men jag ser att vi endast är ett fåtal som försöker blogga dagligen. Av dem i toppen bakom mig ligger bland annat: Birger Schlaug fd språkrör och Jokim Pihlstrand-Trulp. fd språkrörskandidat.


Själv ser jag det symptomatiskt att när miljöpartiet saknar riktigt bra kanaler för kritiker internt blir man lätt en intensiv bloggare. Ofta är det det dock bloggar som går i partiets ledband mycket på grund av att de har uppdrag som binder upp dem och då ska det gnällas på de andra partierna. Jag menar att flaggar man "grönt" är det redan en kravmärkning att man skiljer ut sig från den partipolitiska floran i övrigt. För mig STOD MP en gång för något nytt fräscht, förnyelse och inte som idag "röstamaximering" och centralistisk storstadsfixering på agendan.

Själv gillar jag lite av storstadens atmosfär med en brokig skara av människor men när MP försöker bli ett konstlat Federley-parti reagerar jag inte med fördomar men att vara observant. Har Federley på twitter och även nykomligen Maria Wetterstrand f.d. språkrör som med förtjusning trivs i twittosfären.

Varför inte men "sociala medier" kan komplettera men överge aldrig verkligheten där vi befinner oss. Alla behöver rötter även om vi lever i ett gungfly med "klick ljud" intressant då pygméer använder det som språk. De var före oss än en gång att visa var skåpet förlåt språket ska stå.

Inga kommentarer: