< div id=”header ”>< / div>

söndag 29 maj 2011

God Save the Queen!


Kungen har varit i ropet och fler och fler vill att han abdikerar. Det är inte bara jag utan andra som vill ge nästa par chansen att göra sina misstag. Men det gäller att ha skäl för det och det finns ett antal som bör diskuteras. För egen del undrar jag om vi ska ha kvar kronan ja inte monarkin utan valutan. Jag har tagit ställning för euron en gång i en folkomröstning och ser det som naturligt att vi inte har kvarlevor längre än att vi har kronan när det gäller monarkin också.

Som kompromiss kan jag tänka mig att kungen avgår i förtid och släpper fram Victoria men ska HAN avgöra det och ska det vara en familjeangelägenhet enbart? En gång tog Sverige hit en kung från Frankrike av ätten Bernadotte och då var Sverige ingen demokrati. Nu när vi har en demokrati iaf en politisk sådan bör kanske frågan avgöras i en folkomröstning om inte kungen själv har fattat vinken. Vill inte Victoria acceptera att ta över inom rimlig tid ja då har kungafamiljen själva gjort sitt val.

2 kommentarer:

MrHappy72 - Intelligent Union sa...

En "demokrati" kan inte ha en "kung" lika lite som ett folkstyre kan ha en kjesare. Det är bara det att folk i Sverige är lite trögfattade.

Tove sa...

Kungen borde inte få göra vad han vill bara för att han är kung, men man borde inte heller utföra en hetsjakt på hans privatliv.
Det är ju solklart att han måste uppföra sig respektabelt, inte bara för att han är en människa utan även eftersom han representerar Sverige i världen. Men man ska inte heller vika ut hans privatliv i tidningar och skvallerpressar, han är en människa han också!
jag gjorde en omröstning om det här på PlusEtt.se där man kan ge sin röst... Jag undrar vad Svenska folket vill?