< div id=”header ”>< / div>

lördag 3 juli 2010

Äntligen - "tak över huvudet" !

För fyra år sedan var jag boende i buske 14 eller bänk 20. Valfri plats att välja position inför natten. Jag gick och samlade burkar och flaskor för att dryga ut kassan. Hade ingen fast plats att sköta hygien eller samla mina saker. Ställde dem bakom garage i påsar. Blev det regn blev allting dyblöt trots att det var under tak.

Varbergs kommun gjorde att jag den sommaren gick ner 25 kg i vikt och jag var helt slut efter varje dags vandrande. Min lägenhet hade blivit sönderslagen och själv blev jag misshandlad. Till på köpet utkommenderad från min lägenhet då allting skulle bli "kontor". Att då åse debatten som förs fyra år efteråt är som att varit i Darfur och kommit till Sverige. Kära politiker, bloggare och debattörer. Den viktigaste valfrågan är bostad åt alla. Därom råder inga tvivel. Därför bör ALLA kommuner pröva boende först innan de kategoriserar människor som det görs idag. Flera av mina uteliggarkollegor finns inte längre i livet då de bara krävde sin RÄTT liksom jag.

Länkar om Housing First: KLICKA HÄR

Inga kommentarer: