Läser en uppfriskande ledare i HN här som menar att klagomuren beträffande rödgröna förslag på skattehöjningar på miljöområdet varit för högröstat. Bensinskatt och kilometerskatt avses inte att jävlas med medborgarna utan minska miljöpåverkan och gå över till miljövänligare drivmedel och ett annat beteende.
Självklart blir det en övergång konsekvenser och slår olika hårt men vad händer om ingenting görs?
Kom ihåg när miljöbalken infördes att det sas 1) nollalternativet 2) planerad inriktning 3) alternativ inriktning. Översatt kunde man säga att nollalternativet är en nyliberal linje att löses av allt löses av sig självt och låt marknaden styra. I andra fallet bistår politikerna med åtgärder som bygger på marknaden men ändå medför riktade miljöförbättringar om inget görs och i tredje fallet överordnas miljömålet marknadens önskemål med adekvata åtgärder som kräver kostnader och uppoffringar.
Förmodar att kritiken från alliansen slår tillbaka när det visar sig att de rödgrönas förslag är väldigt beskedliga och kanske till och med förhandlingsbara. Av prestigeskäl håller nu det radikalt gröna centern att vara på väg att försvinna och moderaterna tar på sig miljörollen. Det är synd att centerns miljöprofil försvunnit som den gröna rösten i alliansens. Alliansens "gröna" röst ser alltmer moderat ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar