< div id=”header ”>< / div>

fredag 16 april 2010

Valsedlar är beställda och nu väntar valrörelse!

Jag gjorde en genomgång i mitt distrikt Hallands län, i Varbergs valkrets och i min kommun över partierna när nu valsedlar skulle vara inne för bestäällning senast den 15 april hos valmyndigheten.

Komstaterar att miljöpartiet utifrån opinionsmätningarna satsar på en lista över hela länet i regionvalet. Jag står som nr 19 på den listan och jag ställer främst upp i Varbergs valkrets. Det val jag själv tänkt lägga mest krut på är detta valet hade jag tänkt. Det hjälper sedan inte att jag står som nr 10 på den "rödgröna" riksdagslistan i valkretsen eller som nr 3 på den "gröna" kommunlistan.

På länet sitter jag i länets styrelse för miljöpartiets styrelse och har där ganska bra överblick åt alla håll och kanter. Länets kommuner ser ganska brokiga ut och riksdagslistan känns ganska söker. I den senare har miljöpartiet missat riksdagen med en hårsmån men idag ser partiet ut att få en plats i riksdagen.

I regionvalet är inget riktigt klart än mer än listan med STORT just listan. Det ska antas en fungerande valplan som det jobbas med och ett regionpolitiskt program. Nr 19 jag alltså kan konstatera att de andra konkurrerande partierna inte bara har fler listor med som gör att varbergskandidater syns utan det partiet som har en lista vänsterpartiet som vi ska samverka med i riksdagsvalet har spetsat listan med varbergskanidater på första och tredje plats. De har idag två platser i landstinget.

Jag ska studera fortsättningen men tror inte landstingsvalet INTE blir det glömda valet utan det blir en stenhård kamp om mandaten då Halland blir en region vid årskiftet.

Inga kommentarer: