NEJ TILL BENSINSKATT ropen skalla! Läs Aftonbladet här. Då de rödgröna lägger sitt förslag till ett klimatomställningspaket se här.
Att det bara är 13% som egentligen vill höja "läs miljöpartisterna" är inte förvånande säger också Maria Wetterstrand (mp) och hela 16 % kan tänka sig byta block "läs S-völjare" kan man se här .
Nu är det inte så enkelt. Allt ingår i en HELHET. IGÅR såg jag TRANSPORTARBETAREFÖRBUNDET i min kommun Varberg propagera för sitt förbund och marknadfsföra 1 maj och stödja S/LO-demonstrationen samtidigt " mellan skål och vägg" säga att det var förkastligt med ett centralt stationsläge i kommunen (stödjs endast av alla partier utan missnöjespartiet SPI i kommunen och föreningen Östra Spåret., Föreningens talesman är åkeriägaren C-R Johansson. Symbiosen mellan dels Transport och LO/S känner alla till men också facket till närmadte arbetsgivare. Att transport också står närmast arbetsgivaren i bensin- och dieselfrågorna står också ganska klart. Vad gäller fackliga rättigheter och välfärdspolitik finns dock en uppslutning kring LO och partiet.
Men vad göra? Miljöpartiet har tagit täten och blockerar S vanliga strategi att mp bara ska inordna sig. Folkomröstningen i Förbifart Stockholm.frågan är ett exempel på hur interna motsättningar får en lösning och nu görs en preciserad politisk uppgrelse där det gör mest ont i gråsosseleden. Bättre att offra före valet än att göra som KD förra valet. Gå ut stort och sedan backa bakåt. Här finns nu en klar redovisning att politiken kommer att genomföras vid rödgrönt makttillträde.
Klimatfrågan är överordnad svensk inrikespolitik och svenskarna är inget folk som kan ha privilegium att vara överordnade världens befolkning i livsstil. Det finns också begränsade resurser som gör det nödvändigt att förr eller senare avisera den väg de rödgröna föreslår och det finns ingen återvändo. Nu återstår att se om det handlar om att kortsiktigt vinna ett ett val eller skapa ett ett långsiktigt hållbart samhälle . Det är grundfrågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar