< div id=”header ”>< / div>

onsdag 5 augusti 2015

Bort med reklam i kollektivtrafiken och sätt press på tiggarnas hemländer !


Ulf Bjereld sätter huvudet på spiken i sin blogg ang. den kampanj som SD arrangerat och som SL tillåtit på en tunnelbanestation i Stockholm.

"Sverigedemokraterna är ett lagligt parti och har därför samma rättigheter och skyldigheter som andra partier. Bland rättigheterna ingår att ansöka om reklamplats i Stockholms Lokaltrafik (SL). I SL:s egna riktlinjer står det att "Reklam som kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp" inte får förekomma. Det är därför obegripligt att ansvariga personer vid SL accepterat denna kampanj
"

Precis som Ulf Bjereld och i en annan blogg Marie Denker ansluter jag mig att göra kollektivtrafiken till en reklamfri plats.

"Jag ar inget principiellt emot reklam, den är oundgänglig i en marknadsekonomi, men ingen skada är skedd om den inte finns precis överallt. Varför skall då kollektivtrafiken ställa upp som annonspelare? Bör inte den gemensamma infrastruktur som kollektivtrafiken är, helt enkelt vara fridlyst från den reklam som genomsyrar hela vår tillvaro i övrigt?"

Jag ska också lägga mig i själva sakfrågan. Tiggeriet under bästa turistsäsong. Jag tror det är många ¨r sedan jag mötte tiggeri men då i främmande länder typ Storbritannien och inte något som skulle förekomma här i Sverige.

Jag tyckte då att GB var ett land med stora klyftor, stora motsättningar och med ett stockkonservativt parlamentariskt system. Frågan är om inte Sverige är på väg åt det hållet.

Skitsnack att prata om globalisering och dylikt det har vi varit länge. Beroende av vår omvärld inget nytt. Men det är främst genom EU det öppnats för en gemensam marknad för kapital, tjänster, varor och och människor i en gemensam marknad !

De medborgare som kommer hit bor redan i EU och är inte några som kommer utifrån. Vi har ett gemensamt ansvar för väl och ve. Men det som kallas utjämningssystem i Europa tycks inte fungerat. Exempel är Grekland och andra medelhavsländer inom euron som tagit alltför stora lån.

Vad gäller tiggeriet härstammar de flesta från Bulgarien och Rumänien det är de länderna luppen ska läggas på och inte SD primärt. De senare fiskar bara i opinionen att bli större som parti.

Inga kommentarer: