< div id=”header ”>< / div>

torsdag 24 april 2014

Långt kommunfullmäktige i Varberg i april men januari var inställt - dags att prioritera bättre?

Själv satt jag på kommunfullmäktige i tisdags 22 april med 33 ärenden på min Ipad.Ja det var 33 mer än i januari för det blev inställt då. Media har fastnat för två punkter: P4 Halland noterar kultur-och fritidsprogrammet som antogs. HN om byggandet.

Kommunfullmäktige Jana Nilsson (S) i talarstolen
Själv var det premiär att vara med på Varbergs Stadshus årsstämma timmen före kommunfullmäktige där ca ett 20-tal av fullmäktiges ledamöter dök upp. Intressant jag är fullmatad med årsredovisningar nu som jag ska detaljgranska efteråt efter att ha hört företrädare lägga fram texten med fina staplar och diagram live.

Vad jag mest lägger märke till efter årsstämman och kf tog vid är den trötthet som finns hos många kommunledamöter som ondgör sig över talare och förlängning av kommunfullmäktiges möten. Ja utan paus vill jag tillägga för det var möte nonstop. Ingen paus mellan 17.30-23.15 inlagd. Fullständigt vansinnigt. Hur är skärpan då? Jo jag är vältränad och hade orkat några timmar till men de andra?.

Självklart ska kommunfullmäktige vara levande forum och det ska inte bara manifesteras beslut pang pang. Media gör ett urval som kanske inte är mitt men det blir ändå en snedbild. I synnerhet HN som framställer två kommunråd som kombatanter i fullmäktige. För fan de syns på samma möten hela tiden och de sitter i ksau, kommunstyrelsen innan de möts igen i kommunfullmäktige. De är tränade gladiatorer.

Vi som bara har kommunfullmäktige som arena får ju försöka berömma,ge synpunkter , prioritera vår bit när vi får chansen i kf. Rätt som det är så ställer de in eller snart sommaruppehåll.Ser att nu är det bara maj och juni att göra på om det ska bli något gjort före valet. Så nu gäller det för sedan kan det vara slut med kf för egen del om valet går åt helvete.

Men än gäller det att satsa vidare. Kf  har en given plats även om en del kf-ledamöter inte gillar oss som går upp och pratar. Bra om de avstår då att gå dit och släpper in piggare ledamöter som orkar då. He he pensionera er då.

Inga kommentarer: