< div id=”header ”>< / div>

lördag 22 mars 2014

Visst behövs snabbtåg men bygg färdigt dubbelspåret genom Varberg först!

Här slutar dubbelspåret i Hamra
En snabbjärnväg Stockholm-Oslo.Till det ska räknas planer på snabbjärnvägar Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg.

År 2009 och 2010 när klimatfrågan var som mest på tapeten skrev trion Agneta Börjesson (riksdagsledamot) MP - Karin Svensson-Smith (trafikpolitisk talesperson i partistyrelsen)MP-Stefan Edlund (gruppledare i regionfullmäktige och i kommunfullmäktige) MP och debattartiklar i Hallands Nyheter se här och här att Trafikverket om det angelägna att inte försena dubbelspårsbygget i Varberg och också om den angelägna länken Varberg-Borås.

Jag har själv markerat mig väldigt hårt vid de ståndpunkterna som ligger i linje med våra partirepresentanter och det går att läsa på MP:s lokala hemsida här och här. Inte minst för att jag inte tycker miljöpartiet numera tycks driva dessa frågor särskilt hårt längre. I dagsläget finns vad jag förstår bara en (järn)väg.Att dubbelspåret byggs enligt plan på Västkustbanan och att bevaka att Varberg-Borås behåller sin status som järnvägssträcka.

Jag ställer mig positiv till den interpellation till fullmäktigemötet i april 2014 som lämnats in av Lena Persson (FP) om pendeltågsstation i Värö. Det finns numera en för inte så länge sedan invigd station i Åsa som ligger i Kungsbacka kommun.Därför är det bra om vi får till stånd pendeltrafik som inte bara stannar och utgår från centrala Varberg. Vi kan inte bara ha snabbtåg som går vår kommun förbi gällande gods och persontrafik.

Inga kommentarer: