< div id=”header ”>< / div>

tisdag 5 september 2017

Visst får traditionella partier kandidera i kyrkovalet !


Liberalen Tommy Rydfeldt retar sig på att Centerpartiet, Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna ställer upp i kyrkovalet med identisk beteckning som partiet gör i "vanliga val".

Själv ställer Moderaterna upp med pseudonymen "Borgerligt Alternativ" i min kyrkoförsamling och liberalerna under beteckningen "FISK".

Själv är jag INTE med i Svenska kyrkan och kan tycka fritt hur det ska röstas. Men för egen del får nomineringsgrupperna heta vad de vill i kyrkovalet.

Sedan förstår jag inte vad som är så "hemligt" vad man man sympatiserar med i kyrkovalet? Antingen står man för saker eller gör man det inte.

Uppenbarligen har Svenska kyrkan ett jättestort problem. Det är att få sina medlemmar att RÖSTA i valen. Måhända är det lika dåligt med de "vanliga partierna" när listorna ska tas fram. Det intresserar bara dem som ska stå på listan resten skiter fullständigt i placeringar det får de fixa som deltar i valet.

Att demokratisera Svenska kyrkan och att legitimera deras åsikter är alltså att öka valdeltagandet och låta fler nonineringsgrupper delta i valet på alla nivåer. Jag är för mångfald och pluralism därför skulle det vara roligt om Mia Petzäll (SD) kom in i min församling men jag hoppas också att Fisk - liberalerna i svenska kyrkan blir större än Borgerligt Alternativ i min församling.

Det gör inte att jag skulle gå med i Svenska Kyrkan men den skulle bli roligare iaf.

Inga kommentarer: