< div id=”header ”>< / div>

måndag 19 september 2011

Det behövs ett Framtidsparti - Miljöpartiet 30 år!

Miljöpartiet fyller 30 år och Birger Schlaug har sin historia om detta. På den tiden var jag en flitig insändarskribent i lokaltidningen HN som tyckte allt om allting men var inte medlem i något parti. Bara gamla gubbar tyckte jag och stela inför den problematik jag målade upp och framför allt mossiga. Hade gjort en del som nattlig tidningsutdelare, fött upp grisar och jobbade då på cykelfabriken Monark där jag tjänade uppehället. Tyckte inte jag passade in i nåt parti utan hämtade lite här och var. Blockpolitik då var förlegat för mig då politik ändå bygger på att någon kompromissar sig samman för att nå resultat.

Den som jag tycker bäst granskat Miljöpartiets historik och vad det står idag är Jimmy Sand som numera kallar sig socialdemokrat. Förmodligen en vänstergrön sådan. Vad vill de gröna? och framtill Den tredje kraften i svensk politik? innehåller tänkvärt material för den som inte bara går på tidningsrubriker och propaganda. Själv har jag många egna ingångar men var med i bildandet av partiet även om jag inte befann mig i Örebro dagen partiet blev parti. Det var en lös gruppering fram till dess där jag var med i något mer än ett halvår för att förbereda partiets bildande.

Den gröna rörelsen har utvecklats sen dess men frågan är om jag inte saknar två grenar i det svenska miljöpartiet som några år efter bildandet lade till "de gröna" i partibeteckningen. En självständig bas som bygger upp lokalsamhället hur man kan leva och verka och en större globalitet i synen på att vi verkar där vi befinner oss men jorden är vårt arbetsområde och då är det inte arbetslinjen som är huvudsyftet med politiken utan social samvaro, kulturell mångfald under de ekologiska ramar som gäller.

1 kommentar:

Anonym sa...

vad handlar boken om?