< div id=”header ”>< / div>

lördag 4 juni 2011

Rösta gör man var fjärde år sen glöms väljarna bort.!


Det här med Miljö i parti och minut kan bli ett självändamål och om nu ett parti som Gröna Partiet anser att det finns en "grön ideologi" så får väl de göra det medan Miljöpartiet inte gör det. Vi ska bara lösa lite problem som uppstått med biologisk mångfald, kärnkraften och fossil användning.

Om nu någon här och där och lite till tar åt sig är inte mina problem hur väljarKLIENTELET sköter sig. Jag har mina problem och min ingång vad det partiet ska syssla med som jag går med i. Jag ser idag en elitiserad riksdagsgrupp på 25 personer i Miljöpartiet med resurser som inte finns någon annanstans i MP. Gp är en droppe i havet som inte har dessa resurser och riksdagsgruppen är ändå byggd på väljarnas röster och förtroende.

Jag anser att miljöpartiets riksdagsgrupp borde formalisera sig i en grupp som utåt blir mer tydlig för VÄLJARNA och att resten av partiet borde vara mer direktdemokratisk i sin struktur gentemot MEDLEMMARNA. Det är här Gröna Partiet kommer in. De har ingen bas i riksdagen eftersom ingen hoppat av därifrån. De kanske kan ses som ett nätverk att stödja oliktänkande alt splittrare i riksdagsgruppen inom MP? dock finns en riktning djupgrönt med stöd från Fria Tidningen som inte vill se kompromisser i viktiga GRÖNA fundamentala frågor.

Väljarna är OTROGNA de kan ändra sig hela tiden och rösta med fötterna. Partierna kan också ändra uppfattningar om inte väljarna är med på noterna. Miljöpartiet som siktar på RÖSTMAXIMERING och KOMPROMISSER har ett dilemma. Alla gillar inte svängningar och de som röstade rödgrönt i valet vill antagligen inte ha någon mittenorientering. Var ett BONUSparti kan göra åt detta återstår att se. De kanske hjälper in både Feministiskt initiativ och Piratpartiet in i riksdagen nästa gång vad vet jag.

Inga kommentarer: