< div id=”header ”>< / div>

torsdag 2 juni 2011

Behövs Gröna Partiet?


Samma dag som nyvalda språkrören skulle deklarera nånting om energipolitiken så dök plötsligt Gröna Partiet upp i SvD. Efter lite sökande hittade jag fler länkar på samma artikel här här och här Uppenbarligen inga problem att nå ut.

Det som är intressant att se att en del miljöpartister tycks se partiet som ett hot. Uppenbarligen ser de inte skillnaden på den grupperingen än vad MP sysslar med. Miljöpartiet är inte samma parti som för trettio år sedan då det det motarbetades av partietablissemanget. Nu tillhör MP själv detta och jag är förvånad att MP liksom V ännu inte prövats i regeringsställning. Men någon ska väl vara i opposition i riksdagen och förstahandsvalet är tydligen rödgrönt..

Nu verkar det som Gröna Partiet inte inväntar att MP ska hamna i regering utan agerar som miljöpartiet redan fanns med. Jag kan tycka vad som helst om att bilda parti samtidigt som ett annat parti avslutat sin kongress men borde inte nya språkrör, nyvald partisekreterare och till viss del nyvald partistyrelse FÅ CHANSEN?

Jag har mycket synpunkter på hur det gått till innan men det verkar osmart att ha som utgångspunkt en nyligen avslutad kongress för att starta ett parti. Men OK det behövs kanske fler partier inte minst i min egen kommun som är blåslampa i blåslampan men det får jag återkomma till.

Inga kommentarer: