< div id=”header ”>< / div>

söndag 8 oktober 2017

Analys av läget inför kommunfullmäktigevalet i Varberg 2018 !

Jag har tidigare sagt att jag inte tänker stå på någon lista inför valet i Varberg.


Jag ställer naturligtvis villkor för att stå på en lista. Jag har idag ordinarie plats i kultur- och fritidsnämnden och är ersättare i kommunfullmäktige vilket är den politiska bas jag har att stå på.

Finns det något parti som skulle kunna ERBJUDA mig platser med linande "förmåner" ? Hos miljöpartiet där jag då rakt inte är välkommen. De gör allt för att porta mig så jag kan tjänstgöra i kommunfullmäktige. De tar till och med sig skrikande spädbarn till kf hellre än att jag tjänstgör.

I de andra partierna ser de mig med skepsis då jag är en profil i politiken. Jag saknar inte åsikter, ställer krav och har gedigen erfarenhet. Att starta upp nya partier har jag gjort en gång vad gäller Miljöpartiet. Det får räcka.

Nyligen meddelade Feministiskt Initativ att de drar sig ur lokalvalet och jag förstår dem. Att bryta sig in lokalt som nytt parti i Varberg tar tid. Själv tog det mig tre val från 1982, 1985 till jag själv kom in i fullmäktige 1988.

Kommunisterna
ställer upp lokalt och satsar hårdare än tidigare. De kan bara gå framåt då de inte ställt upp i lokalvalet. Trots gedigna företrädare och god planering är de själva osäkra hur långt det räcker.

Av de etablerade partierna hänger partier som Kristdemokraterna, SPI - välfärden och Miljöpartiet på gärdsgården att få representation. De är helt enkelt för slätstrukna och KD och SPI har inte ens en lokal fb-sida vilket borde vara enkelt att administrera.

Jag ställer också ett frågetecken för Vänsterpartiet som helt saknar lokal profil och som måste dra en suck av lättnad att inte F! ställer upp lokalt. Det ökar deras chanser samtidigt som Kommunisterna kan bli ett hot mot fler mandat än vad V har nu.



Sverigedemokraterna var det enda partiet som gick fram mandatmässigt förra valet från 2 till 6 mandat men har fullt sjå med att verka som ett stabilit parti lokalt. De har för första gången presenterat två alternativbudgetar där jag vill kalla den sista de lade för en halvmesyr. Frågan är om de inte mår bäst att göra sig själva stabilare som parti? För det jag sett hitills generar inga fler platser i kommunfullmäktige än vad de har idag. Det räcker inte att bara ösa in motioner från företrädare i kf-gruppen. Det gäller att bygga parti också.

Socialdemokraterna det dominerande partiet i Varberg som ibland agerar som de styr i kommunen och ibland kallar sig opposition. Jag vill kalla dem för ortodoxa socialdemokrater som aldrig gjort någon valanalys varför de under 20 års tid när de själva regerade i kommunen har tappat 6 mandat sedan dess. De känns ändå för stora i sin kostym och har svårt att modernisera sig.


> *

(kultur- och fritidsnämndens ordförande Christofer Bergenblock (C) )

Alliansen
som numera är fem partier som styr i kommunen Varberg känns otroligt toppstyrda av enskilda företrädare. En fördel om du sitter med i ksau, ks eller har ordförandeposter övriga är väl mest bihang av det jag sett ifrån kommunfullmäktige. De som jag tror drabbas värst är KD och MP som helt saknar profil inom alliansen. Liberalerna klarar sig genom en skicklig ordförande i hamn- och gata Tobias Carlsson tidigare i byggnadsnämnden samt gruppledare i kf.

Inga kommentarer: