< div id=”header ”>< / div>

söndag 25 oktober 2015

MP Varbergs första år med alliansen har bestått av ångvält och betongpolitik !


Det är nu drygt ett år sedan det gjordes upp i Varberg att Alliansen och MP skulle slå sig ihop.Initialt stödde MP:s kf-grupp allliansgruppen som lades rakt av i det fullmäktige som blev första mötet för ny-.och omvalda.

Det var NU ett år framåt som MP skulle göra avtryck i nämnder och styrelser inför den budget som kommer i november 2015.

Det är framförallt i nämnderna kommande budget förbereds och det är där mycket ligger till grund som sedan en budgetberedning ska jobba med.

I budgetberedningen medverkar också socialdemokraterna som är i opposition i Varberg. De har alltså full insyn hela vägen fram till kommunfullmäktige.

Har jag det som miljöpartist som ändå sitter i en nämnd för miljöpartiet? NEJ budgeten har varit ett svuren hemlighet för ett fåtal personer och jag känner mig INTE delaktig nu när budgeten är "färdig" från alliansen och MP:s sida fram till kommunstyrelsen.

S har i nuläget inte avslöjat sina avvikelser men har haft stor möjlighet att påverka alliansbudgeten.

Sedan har vi de mindre partierna.KD och FP har genom alliansen godkänt majoritetsförslaget resten är säkert lika mycket pålästa som jag.Möjligt är att V genom S fått en del insideinfo då de valsamverkar.

Det finns olika faktorer som påverkar en budget i stort. Vi har i Varberg ett stort problem med bostadsbristen att det byggts alldeles för lite för att läget ska kallas för stabilt.

Till detta kommer en åldrande befolkning och en mycket osäker flyktingsituation som naturligtvis oroar.

Som ledamot i kultur och fritidsnämnden kan jag se ett glädjeämne som jag ändå lyckats följa. Ridsporten får mer pengar nästa år.

I övrigt konstaterar jag att MP:s kf-grupp kört över mig när det gällde satsningen på friiidrottshall i Trönninge.

Synd bara att de gjort det utan att jag internt kunnat reservera mig skriftligt då jag är en av ersättarna i kf-gruppen. Det är inte ens MBL"tuta och kör". Det är ångvält och betongpolitik.

Inga kommentarer: