< div id=”header ”>< / div>

måndag 11 december 2017

Miljöpartiet riks har uppförsbacke och Miljöpartiet i Varberg har nedförsbacke !

(det finns en som är miljöpartist på bilden men ingen vet vem det är)

Birger Schlaug skriver om Miljöpartiets uppförsbacke så då kan jag passa på att formulera det lokala problemet med nedförsbacken.

För exakt fyra år sedan hade MP i Varberg lagt ett EGET budgetförslag som TYDLIGT markerade vad vi lokalt ville DÅ också exemplifierat i kostnader också: (Jag ingick då som ordinarie ledamot i MP:s kf:grupp)

Vad sägs om Stöd till undervisning , Kostkvalitétsförstärkning Personalförstärkning inom vården och Hemlöshetssamordning. Supertydligt i det egna förslaget i sista budgeten inför valet 2014.

Enda profilfrågan MP i Varberg nu 2017 "fick igenom" i budgeten var mina motioner om begränsning av zonsystem och att pensionärer över 75+ får åka avgiftsfritt krav som jag drivit men där MP tar åt sig äran. ( Jag är andre ersättare i KF-gruppen och motionen var inlämnad hösten 2014 före valet)

Dessvärre kan det lokala Miljöpartiet inte rida på några opinionssiffror som då utan nu är det strid på kniven om MP ska finnas kvar i Varberg under nästa mandatperiod och vad de ska gå till val på. De är ju med och "styr" ihop med ALLLIANSEN i Varberg och inte nog med det. DE TILLHÖR DEN.

Förra gången MP var med i alliansen 1991-1994 var det ett betydligt lösa samarbete i grunduppgörelsen. MP hade ingen belastning av ett riksdagsparti med en riksdagsgrupp som ständigt och jämt klantade till det. Inte heller någon jämförelse att MP håller på att bli ett "sosse light" i regeringsställning. MP fanns helt enkelt inte i riksdagen.

Miljöpartiet i Varberg har sålt sin egen politik för att få ett antal poster som de inte gör politik av. Det finns två mesiga partier till i alliansen Varberg. Det är kristdemokraterna och liberalerna.De samarbetade jag tätt med när vi satt i alliansen förra gången. Idag saknar de fullständigt profil och profilerade politiker. Ja Michael Bonde liberalen är den enda jag kommer på.

Miljöpartiet i Varberg har något de skulle kunna göra mynt av. De har väldigt gott om pengar i kassan att göra valrörelse på men har de något att komma med i övrigt?

Inga kommentarer: