< div id=”header ”>< / div>

söndag 24 september 2017

Tyskland går till val !


Val i Tyskland är svårt att blogga om. Dels är nyhetsrapporteringen dålig dels är intresset ljummet men det var inspirationen därifrån som gjorde att jag var med inför grundadet av Miljöpartiet.

Utan De Grönas och likartade partier på lokal nivå i Tyskland första framgångar och aktivistpolitik är det tveksamt om jag med entusiasm hade varit med i gruppen för bildandet av ett Framtids- och Miljöparti i Sverige.

Jag presenterar här lite info från SVT "Tysk politik för Dummies" skulle jag kalla det. Men bra basfakta för den ytlige bektraktarem.

Jag har en snabbguiden här
om de sex partier med chans att komma in i förbundsdagen.

Ett begrepp som kommit fram är bildandet av en JAMAICA-koalitiom vilket är samma färger som deras flagga dvs krisdemokrater (svart) liberaler (gult) och De gröna (grönt) skulle kunna bilda majoritetskoalition.

Det hänger på om GROKO spricker dvs kristdemokrater och socialdemokrater.

Dagens Arena har skrivit om våndan att för De Gröna att ingå i en högerkantrad koalition.

För övrigt ALLA partier har vånda att som mindre parti ingå i koalitioner med större partier.

Nu tycker jag ändå SPD (socialdemokraterna) banat vägen för vänsterväljare att ingå i samregerande och det är inte det stora bekymret inte heller Merkels CDU. Snarare blir det när CSU (Bayern) och FDP vill ha ett ord med i laget det kan gnissla.

Mycket hänger också på stämningarna inom SPD vid ett eventuellt valnederlag. Dock är det bra om De Gröna vågar sätta sig i regering det gjorde ju MP i Sverige i en vänsterstyrd minoritetsregering med borgerlig majoritet. Sedan är MP i Halland Sverigebäst att styrt med Alliansen i 25 år i regionen varför inte.

För ytterligare fördjupning om valtrender i Tyskland se här

Inga kommentarer: