< div id=”header ”>< / div>

söndag 20 augusti 2017

Varbergs kommuns arbetsmarknadshandläggare vem är de till för?


Jag har varit hos en arbetsmarknadsläggare i kommunens regi i snart tio år och ingen av de insatserna har lett till jobb.

Hur länge ska man hålla på då med insatser? Efter gemensam överläggning beslutade vi att skriva en remiss till psykiatrin för att få ett utlåtande.

Ja ALLT som gjorts skulle vara så NEGATIVT som möjligt då kommunens arbetsmarknadsläggare nu ansåg att mina resurser vara´uttömda.

Arbetsförmedlingen gav upp 2001 då jag gick på något som kallades ALU 2001 och sedan utförsäkrades efter att jobbat i nio månader till a-kassersättning. Jag förlorade sedan a-kassa och sjukkassan.

Kommunens handläggare har aldrig gjort några allvarliga grepp att få in mig på utbildning, praktik eller jobb.

Jag var på något som kallades Klara där de huvudsakligen arbetsuppgifterna bestod av digitalisering av folkbokföring i sju månader. Det kallades för arbetsträning och ersättningen var försörjningsstöd.

Det slutade i katastrof ledde inte till något jobb eller något annat kände mig utnyttjad som gratis arbetskraft. Varför jag skulle gå där och arbetsträna kallades för motprestation.

Jag införskaffade mig ett läkarintyg på sex veckor för att slippa den överenskomna perioden då fram till semestrarna att vara på Klara då jag rök ihop rejält med arbetsledningen.

Fortsättningen följdes av att jag fick en jobbcoach i något som kallades Revanch.

Det bestod av enskilda samtal en gång i veckan i nästan ett år utan att jag sattes i vare sig praktik, utbildning eller sysselsättning.

Jag har iaf gjort tre saker under tiden jag varit i "jobbträda": jag har blivit politiskt aktiv, jag har börjat träna på Friskis & Svettis och fått igenom en skuldsanering.

Lyckades också få en topplägenhet en tvåa vindsvåning centralt med "socialt kontrakt" i Varberg.

Dessa insatser är inget av dem jobbrelaterade utan "egna insatser".

Ett misslyckande var när jag inte blev antagen till en kurs i "socialt företagande" som skulle hållits på Klara. Anledningen sägs vara att jag skrivit kritik på Facebook och det var ju inte bra.

Fortsättning följer och nästa inbokat besök hos kommunens arbetsmarknadshandläggare är inbokat 29 september.

INTYG PERIODEN PÅ KLARA DIGITALISERING

Min uppfattning om Pierre Ringborgs arbetsträning/prövning på Klara, som skedde under tiden 2011-10-15--2012-04-26.

Pierre började sin arbetsträning/prövning på deltid och hade som arbetsuppgift att Indexera/paginera kyrkböcker, vilket kunde vara väldigt svårt emellanåt då vissa böcker var från 1600-1700-talet. Siffror och bokstäver kunde vara snirklade eller lite annorlunda mot dagens. När en bok var klar skulle man själv kontrollera att det stämde, via en kontrollfunktion som var inbyggd i programmet.

Denna arbetsuppgift klarade Pierre med glans, det blev till och med så att han utmanade sig själv med att klara fler böcker än föregående dag. Kunde vid vissa tillfällen bli så att Riksarkivets server inte hann med att uppdatera så att det fanns tillgängliga böcker att indexera/paginera.
Pierre ökade i arbetstid målet då var 50%, och han arbetade i en datasal där flera personer utförde liknande eller andra arbetsuppgifter. Han fungerade bra i detta arbetslag.
Pierre var noga med att meddela mig om han hade andra åtaganden som gjorde att han inte kunde närvara, (tandläkare, VPM bl. a.) var noga med att hålla tider vid raster.


Vid uppföljningar som kallades av biståndshandläggare från soc. och deltagaransvarig på Klara, var jag som handledare inte medbjuden. Jag påtalade för Pierre att han hade möjlighet till att begära att jag var närvarande, då jag var den som faktiskt såg hur han fungerade i grupp och med arbetet. Vid dessa möten uppfattade jag det som att det var mer om Pierre skötte sin närvaro. Dessutom “pratade” biståndshandläggaren och deltagaransvarig ihop sig antingen före eller efter dessa möten. Inte en enda gång kom frågan upp hur arbetet fungerade, det enda de frågade om vad arbetsuppgiften bestod av. Jag som handläggare fick inte heller förfrågan om detta.

Deltagaransvarige på Klara gjorde sig aldrig besväret med att själv bilda sig en uppfattning ej heller blev jag tillfrågad om hur arbetsträningen/prövningen gick.
Pierres stress blev då, av detta att ingen av de personerna som var viktiga för hans mående, arbetet och hans framtida utsikter var egentligen intresserade.

Dessutom ökade hans stress av att hans boende var undermåligt och där hade han under flera år försökt få till stånd en förbättring, bara att genom att få ett hembesök som kunde bekräfta hans boendesituation.

Samtidigt som han var på Klara, var han med i en undersökning från VPM, där han under flera timmar skulle svara på ett stort antal frågor under flera veckors tid. Detta tog mycket av hans energi.

Visst fanns det tillfällen, då Pierre visade sin frustration/ilska, och det kunde vara vid de tillfällen som det inte fanns mer arbete för stunden. Då uppmanade jag honom att ta ett varv runt huset och komma tillbaka 5-10 min senare och det fungerade alltid. Vid ett tillfälle kom han för sent och var ganska uppriven, då hade någon, om jag minns rätt, mixtrat med hans cykel, vilket gjorde att han inte hade möjlighet att komma som stipulerat, vilket hade gjort vem som helst upprörd.

I april-2012 hade deltagaransvarig på Klara kommit på iden att erbjuda Pierre en kurs i webbutveckling som han då kunde köpa in. Vad som inte framgick från början var att Pierre skulle flyttas från datasalen ner i ett litet utrymme utan fönster eller kommunikation med övriga deltagare. Det utlovades handledare på distans till utbildningen, vilket visade sig att den som blev tilldelad den arbetsuppgiften, gick på semester samt att ersättaren blev sjukskriven.
Samtidigt blev jag också sjukskriven (2012-04-26) då jag blev änka, vilket gjorde att Pierre inte hade den handledningen som hade utlovats, samt att han blev isolerad och i det rummet utan fönster gjorde att han fick en lättare form av klaustrofobi (min amatörmässiga diagnos). Tyvärr så fanns det ingen som han kunde vända sig till i detta läget inte ens deltagaransvarige som inte hade kunskapen om kursen som han hade köpt.

Sammanfattning Pierre fungerar bra i arbetslag, utför sitt arbete enligt instruktion.

2017-06-25
Annki Christensen Digital Kulturarv AB

Inga kommentarer: