< div id=”header ”>< / div>

fredag 4 augusti 2017

Hej vad heter dina föräldrar och vem har du vuxit upp ihop med då?


Läser att Miljöpartiet i Stockholm vill utvidga så att fler ska kunna bli vårdnadshavare till samma barn.

Nu tycker jag inte det är den sexuella läggningen som ska vara avgörande eller könet för den delen vem som ska vara vårdnadshavare men om nu inte kärnfamiljen är grunden för vårt samhälle lär stjärnfamiljen inte heller vara det.

Allt för många barn växer upp bland s.k. ensastående föräldrar. Jag är en av dem. Sedan betyder det inte att mamman är ensamstående som är den vanligaste vårdnadshavaren utan det är ofta bidragssystemet som avgör ifall det finns en "sambo".

Jag själv råkade ut för detta när jag blev "sambo" en gång i tiden. - Du kan inte vara skriven här för då förlorar jag bostadsbidraget var det som gällde. Sedan att jag befann mig i hennes lägenhet med barn var en annan sak.

Om nu Miljöpartiet vill införa ett tredje juridiskt kön så okey med "hen" men det finns också de som är både HAN och HON som är barnlösa i samhället. Som jag ser det är det fortfarande inkomster och bidragssystem som styr inte om det inte införs ett tredje kön. Det kan ju i sin tur bli "sambo" med en ensamstående pappa eller mamma men är juridiskt sett inte ansvarig för dennes barn men kan ha mer kontakt med detta än den biologiske pappan/mamman som inte är skriven på adressen.

Jag har en granne (HAN) helsvensk som tog hit sin fru (HON) från Indonesien men både bor på olika adress och är hetero. De har fyra barn ihop och BÅDA är vård BÅDA ÄR VÅRDNADSHAVARE. Nu besöker barnen (pojkarna) bara sin pappa sporadiskt men flickorna kommer aldrig till pappan.

Mamman som är vårdnadshavare också är "sambo" med en man från TCHAD och inget konstigt med det. Men om vi ska utöka vårdnadshavarbegreppet borde HAN också bli en TREDJE vårdnadshavare åt barnen med afrikanskt ursprung åt barnen som redan har en europeisk pappa och en asiatisk mamma?

Vi har också det här med att mammor kan insemineras och kunna få barn eller på annat sätt adopteras eller naturlig väg utan att det är fastställt faderskapet. Men oftast handlar det om att fastställa faderskap för att samhället ska belasta den personen med underhåll inte för att ge några speciella rättigheter. Jag är också pappa men har aldrig varit vårdnadshavare och förlorade också ungängesrätten för jag saknade bostad.

När jag en gång kontaktade Miljöpartiets dåvarande språkrör Margareta Gisselberg i samband med vårdnads- och unmgängesfrågor fick jag till svar att detta är INGEN politisk fråga. Det är en juridisk fråga. Nu för tiden är det mycket politik kring detta men en hel del juridik också.

1 kommentar:

Unknown sa...

galet.... Vad mer kan man säga.....??????