< div id=”header ”>< / div>

torsdag 6 juli 2017

Profilen Kent Holmqvist lämnar Miljöpartiet !


Jag läser på facebook i en blogg att Kent Holmqvist lämnar Miljöpartiet.

Jag upplever Kent som genuint gräsrotsgrön som väl passade in i det gamla Miljöpartiet. En skäggig man som vet var han står i politiska frågor. Som redan på kongressen 2016 i Karlstad undrade vad fan är Miljöpartiet på väg. Jag var själv fortfarande medlem då i MP. Vill minnas att Varbergs utsedde kongressombud aldrig åkte på den kongressen.

Kent var också en av de få miljöpartister som bloggar och där ger sin syn på saker och ting. Grön Nystart är Kents projekt framöver en fb-grupp som är snäppet radikalare än det mainstreamade Miljöpartiet som mer och mer tvättat av den gröna fssaden.

"Nu efter kongressen 2017 är det bara att inse att Miljöpartiet har förändrats. Och hoppet, om att det åter skall bli vad det en gång var, är borta. I alla fall under överskådlig tid.

I och med att jag nu lämnar partiet så lyfts dock en börda från mina axlar. Det har varit enormt frustrerande att se Miljöpartiet helt sälja sin själ för maktens skull och därmed aktivt delta i att föra Sverige i en riktning som för mig är helt främmande."

Jag välkomnar Kent att han nu kommit till insikt att Miljöpartiet under överskådlig framtid inte kommer att bli det parti det en gång var och andra får söka sig någon annans.

Själv lämnade jag Miljöpartiet inte på grund av rikspolitiken främst utan att MP blev en del av alliansen lokalt och att bara omges med alliansfolk blir i längden ganska jobbigt. Nu finns det ingen direkt opposition i Varberg att tala om. Den är ganska splittrad. Men märker att när de för en gång skull samlar sig håller jag mer med dem än än majoriteten plus MP.

Jag hoppas Kent Holmqvist finner en framkomlig väg om han ska söka parti men tror att många miljöpartister som ställde upp i valet 2014 känner sig ganska vilsna nu.

Inga kommentarer: