< div id=”header ”>< / div>

söndag 23 juli 2017

Opinionsmätningar behöver inte betyda detsamma som valresultatet men SD grovt underskattat i valrörelsen 2014 !


Intressant att kolla in en mätning vad jag nu hittade den i juli under valåret 2014.

Jag har sett hur man överskattat och underskattat partier lokalt sett till varbergsresultatet. Vissa finns inte ens partimarkerade i mätningen. Det handlar också om hur partier mobiliserar just i själva valrörelsen och vilka som är sämre på det.

Många vill sannolikt inte uppge snarare än att de inte bestämt sig heller tror jag. I Varberg tillhör numera inte MP det rödgröna blocket utan alliansdelen. (min notering)

Centern 8,1 juli valresultat 12,06
Liberalerna fd FP 3,9 juli valresultat 5,4
KD 2,6 juli valresultat 3,19
Moderaterna 21,7 juli valresultat 22,81
Socialdemokraterna 29,6 juli valresultat 32,90
Vänsterpartiet 5,7 juli valresultat 4,9
Miljöpartiet 4,9 juli valresultat 5,65
SD 4,9 juli valresultat 9,36

Dessutom finns SPI representerat i Varbergs kommunfullmäktige också valresultat 3,76

Min analys: är att centern gjorde en mycket stark lokal valrörelse 2014 i Varberg och tycks ha en stark lokalorganisation. Socialdemokraterna gjorde också en bra valrörelse lokalt. M som var enda partiet som tappade mandat gjorde ändå en hyfsad valrörelse.

Bland de mindre partierna är det ändå plus för liberalerna, miljöpartiet och SD ja även KD kan få vara med som gjort ett bra resultat. Ett extra plus får ändå ges till Sverigedemokraterna som grovt underskattats i varbergsopinionen.

Vilka partier kommer då att göra en bättre valrörelse i Varberg jämfört med opinionsmätningarna?

Jag skulle vilja säga att det är ett för tidigt att säga för jag ger i dagsläget alla lika goda chanser. Jag vill sätta ett frågetecken för partier som ännu inte är representerade i Varbergs kommunfullmäktige Kommunisterna och F! men som knackar på dörren. Dessutom om SPI har förmågan att klara sig kvar.

Inga kommentarer: