< div id=”header ”>< / div>

måndag 24 juli 2017

Extratjänster som ska ersätta fas 3 ser ut att bli en flopp !


Extratjänster var en reform som skulle ersätta fas3 var det tänkt. I Falkenberg är intresset svalt hos presumtiva arbetsgivare att anställa trots förmånliga villkor.

Egentligen borde jag vara presumtiv att anställas enligt denna reformen men finns det inga arbetsgivare finns det heller inget jobb att få tag på. I vilket fall som helst har jag inte högt några signaler från mina s.k. jobbcoacher mer än att de säger att jag är omöjlig att ha på den öppna arbetsmarknaden.

I vilket fall som helst frågar jag mig om inte regeringen är inne i ett totalt misslyckande med extratjänster ,

"Arbetsmarknadsåtgärden Fas3 som kritiserades hårt för meningslösa insatser och dåliga resultat försvinner helt i början på nästa år. För att ersätta den har extratjänster införts. Den nya åtgärden är riktad till långtidsarbetslösa, det vill säga den som varit arbetslös i mer än 450 dagar, och för nyanlända"

Extratjänster


En extratjänst innebär arbete hos en arbetsgivare inom välfärden, offentlig, kulturell eller ideell sektor. Det blir en extra resurs för arbetsgivaren samtidigt som det blir en vanlig anställning och en chans att komma in i arbetslivet.
Lön och de anställningsförmåner som står i kollektivavtalet gäller. En extratjänst ger inte rätt till ersättning från a-kassan.

Inga kommentarer: