< div id=”header ”>< / div>

måndag 26 juni 2017

Nej den som har skuldsanering betalar inga lån om det saknas betalningsförmåga !


Eftersom många uppenbarligen retar sig på att jag inte betalar några skulder ger jag följande upplysning.

Kan jag bli fri från skulder – skuldsanering

För en del personer är det så att det är ekonomiskt omöjligt att betala sin skuld. Då kan de ansöka om skuldsanering. Går ansökan om skuldsanering igenom hos Kronofogden så innebär det att personen får leva på existensminimum i 5 år och ses sedan som skuldfria. I skuldsaneringslagen står det ett antal krav som personen som ansöker om skuldsanering måste uppfylla. I många kommuner finns det budget och skuldrådgivare, som kan hjälpa dig att ansöka om skuldsanering. Alla beviljas inte skuldsanering och blir du beviljad det så är det verkligen en möjlighet som måste tas på allvar. Det är en möjlighet att ta sig ut ur en negativ spiral.

Allt det här leder även till att du får en betalningsanmärkning

, något som görs av kreditupplysningsföretag och inte av Kronofogden. En betalningsanmärkning ligger kvar i 3 år och har du fått en skuldsanering beviljad så ligger betalningsanmärkningen kvar i 5 år.

CSN-lån

Har du CSN-lån räknas inte detta in vid skuldsaneringen om det inte ligger hos kronofogden. Övriga CSN-lån pausar till den dag skuldsaneringen har upphört. Mina CSN-lån avskrivs den dag jag blir 65 år.

Årsinkomst 2016

Under 2016 hade jag en deklarerad inkomst på 36.000.

Inga kommentarer: