< div id=”header ”>< / div>

torsdag 18 maj 2017

Det viktigaste för Miljöpartiet är att själva sitta i regering - inte att bilda block


Socialdemokraterna är beredda att dumpa Vänsterpartiet. Miljöpartiet bjuder in C och L i regeringen.

Tydligare kan det inte bli. Men kom ihåg att det var alliansen som KRÄVDE att regeringen MÅSTE söka stöd hos Vänsterpartiet för att bli största block vad gäller budgetarna. Regeringen har hela tiden sagt sig vara en SAMARBETSREGERING och vill ha BLOCKÖVERSKRIDANDE ÖVERENSKOMMELSER.

När jag skrev i en blogg att Miljöpartiets vänsterfalang kommer att förlora stort på kongressen menade jag det och inte vad jag själv står politiskt.

OM Miljöpartiet vill vara kvar i regeringsställning finns bara en väg att gå: Det liberala hållet. Den som ser opinionssiffror nu ser att MP i en rödgrön koalition är minsta partiet och det räcker ändå inte till då rödgröna blocket är försvinnande litet för att se till helheten.

De som vill gå till V och F! låt dem gå då. S håller på att dumpa V och ett rödgrönrosa block tar tid att bygga upp. Men Miljöpartiet tyckte att det viktigaste på jorden var att komma in i regeringen och inte bygga blockpolitik.

Jag är INTE medlem i Miljöpartiet och kan inte påverka vilken väg MP tar men ser det som alltmer desperat från vissa att ställa mer krav på MP sett hur partiet ligger i opinionen. Det största problemet med MP idag är att de måste fråga S om lov först innan de gör sina utspel. Sorry men ett sånt parti vill jag inte vara med i.

Inga kommentarer: