< div id=”header ”>< / div>

onsdag 1 mars 2017

Jag svarar Ann-Charlotte Stenkil (M) om fria bussresor i Varberg !

Det verkar som kommunrådet Ann-Charlotte Stenkil(M) inklusive hennes alliansvänner vill skaffa sig fiender hos dem som agerar för fria bussresor för seniorer.

Själv har jag följande bidrag i Hallands Nyheter.

Svar

Det är inte gratis att bjuda på bussresan (24/2).

Insändare. Ann-Charlotte Stenkil (M) kommunstyrelsens ordförande i kommunstyrelsen nämner i en insändare att det är inte gratis att ha bjudresor för pensionärer.

Dock nämner hon inte motionen som avslogs nyligen i kommunfullmäktige som hade en gratisgräns på 75 år och uppåt och som hade kostat ca 2 miljoner per år.

Hon nämner inte heller de allianstyrda kommuner som genomfört "bjudresor" bl.a. Halmstad, Kungsbacka och Marks kommuner.

Istället nämns Falkenberg där det också finns ett allianstyre plus MP där de också sagt nej. Förutom att nämna alla möjliga argument att inte införa detta med seniorkort i någon form så lämnas ändå dörren öppen för frågan om subventionerat bussåkande kommer att tas upp i budgethanteringen.

Om inte Alliansen + MP kommer att göra det kommer säkerligen S att göra det så Ann-Charlotte Stenkil (M) kommer inte undan frågan precis som alla andra frågor där Alliansen+ MP fått vika sig.

Alliansen plus MP har ingen superstark majoritet i Falkenberg heller och LIberalerna har tidigt där varit ute och flaggat för en "äldrereform" vad gäller fria bussresor. Det finns en kompakt enighet bland pensionärsorganisationerna för någon form av äldrerabatter och det kommer att bli intressant hur länge majoritetskonstellationerna i såväl Varberg som Falkenberg kommer att sträva emot denna viktiga väljargrupp som pensionärerna är.

Pierre Ringborg

ersättare i kommunfullmäktige Varberg

1 kommentar:

Unknown sa...

Kristinehamns kommun hade för ett antal år sedan försök med fria bussresor för att öka kollektivresandet vilket också gick upp ca 15 % - undersökningar visade att det var sådana som normalt inte åkte buss som nu tog bussen istället - dessutom var det många som ställde bilen och istället tog bussen - det gällde då innerstaden (ca sex linjer), turerna utökades visserligen men på plussidan finns mindre trängsel med bilar, bättre lift och möjligheten för resurssvaga (fattiga) att kunna förflytta sig drägligt!-)! Tänk på varandra men dessa girigbukar som mest tänker på sig själva har svårt att förstå nyttan med kollektivtrafik eftersom de själva hellre tar bilen vart de än ska (utom långt för då flyger de givetvis!-)! 🚍