< div id=”header ”>< / div>

tisdag 30 augusti 2016

#GrönOmstart drabbad av massavhopp och Birger Schlaug en ideolog som stör ledande miljöpartister!

Rasmus Ling riksdagsledamot i Miljöpartiet gör sig till martyr på facebook med orden "Ser att många lämnar gruppen Grön Omstart idag. Själv blev jag utkastad. #rebell"


Jag har kollat lite om gruppen #Grönomstart på facebook jo det stämmer att ett hundratal lämnade gruppen under ett dygn och jag känner inte till anledningen. Men jag ser också på sidan att det tillkommit 55 nya sedan en viss tid.

Gruppen har fortfarande över 1000 medlemmar och mer ändå. Om det har att göra med att Birger Schlaug i en aktuelltsändning använde Grön Omstart som en missnöjesyttring mot miljöpartiet vet inte jag.

I vilket fall tillhör jag en av de "missnöjda" men jag är heller inte nöjd med gruppen grön omstart.

Jag menar att gruppen ska vara OFFENTLIG så alla kan se den vilket nödvändigtvis inte behöver att alla ska kunna lägga in inlägg hur som helst eller kommentera. Det behövs både aktiva administratörer och moderatorer i en fb-grupp.

Oliver Björklund talesperson i Grön Ungdom för arbetsmarknad och ekonomiska frågor skriver bl.a. på Twitter "Om Birger Schlaug är missnöjd så är jag supernöjd" vilket säkert retar en del som man kan ta och också "Att ens låtsas att det går att driva arbetstidsförkortning i regeringen är en förolämpning mot Sverige.
Schlaug gör sig bäst långt från MP"
kan man också ta.

Men indirekt slår det också mot mig som gillar Birger och även mycket det han står för.

I vilket fall som helst ser jag två hatobjekt för miljöpartister i ledande ställning som träder fram. Dels gruppen #grönomstart som försöker vara en gruppering att föra fram åsikter som annars inte kommer till tals i det fyrkantiga MP som ventileras och vrids och vänds på. Alla tycker INTE likt i den gruppen. Dels Birger Schlaug som likt någonslags Fethullah Gülen blivit främsta hatobjekt.

Vad gäller utträdet ur #Grönomstart anser jag att det var ett gemensamt organiserat utträde. Någon ligger bakom att så många lämnade gruppen samtidigt. Om Miljöpartiet ska enas ser det ut som de gör det genom splittring, utträden och utfrysningar. Det banar väg för fortsatt låga opinionssiffror!

På Mårten Roslund språkrör för Grön Ungdom publicerat på hans fb-sida nedan

"Det här meddelandet publicerades nyligen i en Facebook-grupp som kallas Grön Omstart och drivs av några miljöpartister. Tyvärr valde administratörerna att omedelbart radera mitt inlägg. Lyckligtvis är de flesta personer som lagts till i Grön Omstart sannolikt också vänner med mig på Facebook.

Jag och Hanna Lidström har beslutat att uppmana Grön Ungdoms medlemmar att lämna Grön Omstart. Såhär har vi resonerat:

Grön Omstart är ett inofficiellt forum med ett fåtal initiativtagare. Ändå har gruppen flera gånger misstagits för en partiofficiell instans som representerar Miljöpartiets medlemskår. Denna missuppfattning vill vi inte längre vara med och legitimera.

Grön Ungdom och Miljöpartiet har officiella, demokratiska möten och diskussionsforum som modereras för att vara så tillgängliga och konstruktiva som möjligt. Det är oroande om våra officiella strukturer minskar i betydelse till förmån för grupper som Grön Omstart.

Slutligen har inlägg av Grön Ungdoms medlemmar vid upprepade tillfällen raderats utan förklaring. Vi kan inte ställa oss bakom ett forum där människor deltar på olika villkor. Givetvis är det fritt fram för våra enskilda medlemmar att vara med i vilka Facebook-grupper de önskar. Men av ovan nämnda anledningar rekommenderar vi som språkrör idag Grön Ungdoms medlemskår att lämna Grön Omstart. Vi ses i Miljöpartiets officiella forum."

Inga kommentarer: